Annons

Jenni Hiltunen / Lode Kuylenstierna /Jesper Nyrén:Himla bra måleri som inte ber om ursäkt

Jenni Hiltunen, ”Woman in red dress”, 2017 och ”Big Earrings”, 2017.
Jenni Hiltunen, ”Woman in red dress”, 2017 och ”Big Earrings”, 2017. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Galerie Forsblom visar tre konstnärer ur en yngre generation i ett lyckat grepp där varje presentation har eget temperament. Joanna Persman faller särskilt för måleriet i stort format. ”Ändlöst vackert”, skriver hon.

Under strecket
Publicerad

Jenni Hiltunen, ”Hand in pocket”, 2017, olja på duk.

Foto: Galerie ForsblomBild 1 av 4

Jesper Nyrén, ”Surrounding”, installationsvy på Galerie Forsblom.

Foto: Jean-Baptiste BérangerBild 2 av 4

Jesper Nyrén, ”Utan titel nr 13”, 2017, olja, akryl, tempera, sand och vax på duk.

Foto: Galerie ForsblomBild 3 av 4

Lode Kuylenstierna, ”Life Support - Kheir”, 2017, installationsvy på Galerie Forsblom.

Foto: Jean-Baptiste BérangerBild 4 av 4

Formaten är stora, nästan överväldigande. Så brukade man förr i tiden avporträttera monarker. Jenni Hiltunen – en uppgående stjärna på målarkonstens firmament – ger röst åt unga kvinnor som tar plats. I alla avseenden. Hennes färgsprakande porträtt visas i den första galleriutställningen i Stockholm.

Och det är så himla bra – detta måleri som varken ber om ursäkt eller frågar om lov. Var man än vänder sig möter man trumpna blickar. Likgiltiga? Frågande? Eller anklagande? Vem vet vad som döljer sig i dessa stora, mandelformade ögon, som påminner om dem som Amedeo Modigliani målade för 100 år sedan.

Annons
Annons
Annons