X
Annons
X
Recension

Fredrik Söderberg, ”Sol och stål – krigarens väg” Hieronymus Bosch framstår som tam jämfört med det här

Blodet sprutar över Fredrik Söderbergs myller av demoner, skelett, monster, samurajer och geishor. Joanna Persman häpnar över en omisskännligt japansk mix av figurer hängivet engagerade i en bestialisk massaker – alltsammans utsökt målat i akvarell.

Fredrik Söderberg, ”Sol och stål”, 2018, akvarell på papper, 132 x 239 cm.
Fredrik Söderberg, ”Sol och stål”, 2018, akvarell på papper, 132 x 239 cm. Foto: Jean-Baptiste Beranger

Lemlästade kroppar. Avhuggna huvuden. Torterade människor. Penisar större än de män som är utrustade med dem. Förvridna ansikten. Vrede. Galenskap. Groteska skratt…

Man måste blunda en stund innan man kan ta sig vidare i detta verk. Men även då är det omöjligt att radera intrycket av det oförklarliga blodbad som vi just sett. Det är en massaker som pågår i Fredrik Söderbergs väldiga akvarellmålning. Människor och monster utkämpar en förfärlig kamp. Någonstans avlägset påminns man kanske om det klassiska japanska motivet från shintoismen med demoner på en nattvandring genom en stad. Det är dock så uppskruvat, bestialiskt och mörkt att det faktiskt är svårt att hitta ord för att beskriva allt som pågår här.

Fredrik Söderberg, ”Sol och stål”, 2018, akvarell på papper, 132 x 239 cm.

Foto: Jean-Baptiste Beranger Bild 1 av 4

Fredrik Söderberg, ”Sol och stål”, 2018, akvarell på papper, detalj.

Foto: Jean-Baptiste Beranger Bild 2 av 4

Fredrik Söderberg, ”Sol och stål”, 2018, akvarell på papper, detalj.

Foto: Jean-Baptiste Beranger Bild 3 av 4

Fredrik Söderberg, ”Var var du när jag lade jordens grund? Låt höra, om du vet och kan”, 2018, olja på duk, 200 x 300 cm.

Foto: Jean-Baptiste Beranger Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X