Annons
Recension

Katt på hett plåttakHett slagfält mellan begär och skuld

Frida Beckman, Ulla Tylén, Bill Hugg, Erik Magnusson och Björn Wahlberg.
Frida Beckman, Ulla Tylén, Bill Hugg, Erik Magnusson och Björn Wahlberg. Foto: Håkan Larsson

Riksteaterns iscensättning av ”Katt på hett plåttak” är traditionell men lyckas ladda konflikterna så att de blir aktuella, menar Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

**”Katt på hett plåttak” **var en skandalpjäs när den kom 1955 – den sågs som ett lätt solkigt drama om en sportig, amerikansk helyllegrabb som möjligen egentligen är homosexuell. Han dricker för att slippa undan, bortom spriten väntar en madrasserad medvetslöshet där begären tystnat och ingen kräver varken svar eller kärlek.

Så här 60 år efteråt har mycket blivit annorlunda. Tiden är queer. Pjäsen är ändå ett maffigt drama, fyllt av heta stämningar, skuldproblematik, livslögnstematik och flera relationsskildringar. På 1950-talet kliver spriten inpå scenen som dramaturgisk funktion, ett medel för att nå djupt dolda sanningar. Bourbon och Freud = sant.

Annons
Annons
Annons