Het trend lockar kvinnor: ”Blir bättre bolag”

Trenden med folkfinansiering växer, inte minst bland kvinnliga investerare.

– Vi kommer att få se bättre och mer hållbara bolag med ett ökat kvinnligt ägande, säger Julia Reuszner, vd på Pepins som är en av aktörerna inom aktiebaserad crowdfunding.

Under strecket
Publicerad
"One startup coffee a day brings investors your way" lyder budskapet på väggen i cafét på SUP46. Julia Reuszner är vd på Pepins som ger privatpersoner möjlighet att investera i tillväxtbolag.

"One startup coffee a day brings investors your way" lyder budskapet på väggen i cafét på SUP46. Julia Reuszner är vd på Pepins som ger privatpersoner möjlighet att investera i tillväxtbolag.

Foto: Tomas Oneborg
Crowdfunding och delningsekonomi går hand i hand, menar Julia Reuszner.

Crowdfunding och delningsekonomi går hand i hand, menar Julia Reuszner.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

Folkfinansiering innebär att privatpersoner kan investera i onoterade bolag. Det är ett relativt nytt sätt att investera på den svenska marknaden men trenden växer kraftigt. SvD möter Julia Reuzner som är vd på plattformen för aktiebaserad crowdfunding, Pepins. Bolaget har tillstånd från Finansinspektionen och tanken är att privatpersoner ska ges en möjlighet att investera i tillväxtbolag. På så vis är man som privatperson med och delar på risken som en entreprenör inte sällan annars står helt själv med. Tillsammans ser man till att få fart på tillväxten i bolaget.

– Jag tror att tiden är mogen. Vi har en digital infrastruktur och folk är vana att handla med aktier på nätet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons