Annons
X
Annons
X
Scen
Kommentar

Bo Löfvendahl: Tysk operavärld skakas av homofobisk attack

Tysk operavärld skakas av en rasande debatt efter en homofobisk recension av ”Edward II”, en nyskriven opera på Deutsche Oper i Berlin. Ett både exakt och känslosamt musikdrama, skriver SvD:s Bo Löfvendahl om urpremiären. Han har även hört Ingela Brimberg briljera som ”Elektra” i Kassel, dirigerad av Patrik Ringborg.

Tenoren Ladislav Elgr i rollen som Piers de Gaveston (som släpas iväg) i ”Edward II” av Andrea Scartazzini. Christof Loy står för regin på Deutsche Oper i Berlin.
Tenoren Ladislav Elgr i rollen som Piers de Gaveston (som släpas iväg) i ”Edward II” av Andrea Scartazzini. Christof Loy står för regin på Deutsche Oper i Berlin. Foto: Monika Rittershaus

”Tonsättaren: bög. Librettisten: bög. Regissören: bög.” Alla är schwul, schwul, schwul – Die Zeits recensent Christine Lemke-Matwey radade upp dem med avsmak i sin kommentar om det nya verket ”Edward II”, ”eine Oper für die schwule Community”. Hon jämförde med komponister som Mozart, Verdi och Alban Berg: ”där handlade inte allt om sex”.

Artikeln gjorde Ulrich Khuon rasande. Han är ordförande i Deutscher Bühnenverein, arbetsgivarorganisationen för teatrar och orkestrar, och han skrev ett öppet brev, en svidande vidräkning med Lemke-Matweys utgjutelser. Hennes artikel är särskilt märklig med tanke på att det är ett verk som inte alls bara ”handlar om sex”. Tvärtom är uppsättningen ytterst anständig jämfört med många andra på tyska scener. Jag var själv med om urpremiären på Deutsche Oper i Berlin, som möttes med stormande bifall.

Det rör sig alltså om en nyskriven opera av schweizaren Andrea Lorenzo Scartazzini, som bygger på Christopher Marlowes 1500-talspjäs ”Edward II” men också influerats av Derek Jarmans film. Librettist är dramatikern Thomas Jonigk som ofta arbetar tillsammans med regissören Christof Loy. Bland annat ligger de bakom flera av de senaste årens framgångar på Stockholmsoperan: ”Flickan från västern”, ”Parsifal”, ”Rosenkavaljeren” och senast “”Fedora”.

Annons
X
Michael Nagy som ”Edward II” på Deutsche Oper. Foto: Monika Rittershaus

Pjäsen ”Edward II” påminner om ett krönikespel av Marlowes samtida kollega Shakespeare, fullt av bloddrypande maktstrider. Hos Jonigk och Loy blir Marlowes text en lovsång till den samkönade kärleken. Till en början kretsar allt kring den laddade förälskelsen mellan Edward (tyske barytonen Michael Nagy) och Piers de Gaveston (tjeckiske tenoren Ladislav Elgr), men omgivningens ränker förstör deras lycka och tar till slut deras liv. Edwards hustru Isabella sjungs av svenska sopranen Agneta Eichenholz, som regelbundet arbetar med Loy och Jonigk. Övertygande gestaltar hon en utveckling från sorgsen, övergiven kvinna till maktlysten lady.

Vi vet förstås inte mycket om känslorna hos de verkliga personerna bakom Marlowes drama; de levde i början av 1300-talet, ungefär vid tiden för Nyköpings gästabud. Men i konstens värld har Edward blivit en manlig kärleksikon, högst passande som hjälte i en operatragedi. Operan får ibland karaktär av martyrlegend, något som förstärks av scenografins antydan till kyrkorum. Kören hetsar Edward som i en Bachpassion men kan också likna lynchmobben i ”Peter Grimes”. Ibland formerar den sig till en homofientlig hatdemonstration med stora plakat. När Edward i slutscenen ska avrättas med ett glödande spett fryses spelet framför våra och körens ögon; plötsligt är vi på museum med en guide som sätter in Edward i sitt historiska sammanhang.

Här blandas det exakta och det känslosamma. Körsatsen hör till det bästa hos Scartazzini, som skapar högst effektiv musikdramatik, ibland mer illustrerande än fördjupande men full av tacksamma gestaltningsmöjligheter för sångarna. Orkestern är omfattande men instrumenten används med utsökt sparsamhet under Thomas Søndergaards engagerade ledning.

Young Doo Park (Orestes) och Ingela Brimberg (Elektra) i ”Elektra” på Staatstheater Kassel. Foto: N Klinger

Blodigare blir det i Kassel, där Strauss ”Elektra” har premiär med Patrik Ringborg som dirigent och Ingela Brimberg i titelrollen – båda har fått SvD:s operapris. Här är hela golvet en blodpöl i Markus Dietz regi. Fast inte lika många liter blod som när Brimberg häromåret gjorde sin första magnifika Elektra utomhus i Umeå, omgiven av forsande röd vätska. Äntligen får jag höra rollen i en riktig salong, som Brimberg får att bågna och vibrera av känslor. Kasselteatern rymmer en imponerande fulltalig orkester, säkert styrd av Patrik Ringborg i hans sista produktion efter tio år som musikchef i Kassel. En högklassig musikalisk upplevelse.

Annons

Tenoren Ladislav Elgr i rollen som Piers de Gaveston (som släpas iväg) i ”Edward II” av Andrea Scartazzini. Christof Loy står för regin på Deutsche Oper i Berlin.

Foto: Monika Rittershaus Bild 1 av 3

Michael Nagy som ”Edward II” på Deutsche Oper.

Foto: Monika Rittershaus Bild 2 av 3

Young Doo Park (Orestes) och Ingela Brimberg (Elektra) i ”Elektra” på Staatstheater Kassel.

Foto: N Klinger Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X