Recension

Hertha HillfonHertha Hillfon trotsade allt med sin konst

Hertha Hillfons konst sjunger vardagens lov. Delar av konstnärens keramikverkstad har flyttat in i Liljevalchs och SvD:s Joanna Persman ser en retrospektiv som visar upp konsten som en livslång process.

Under strecket
Publicerad
Skulpturen av Astrid Lindgren är en av Hertha Hillfons mest kända.

Skulpturen av Astrid Lindgren är en av Hertha Hillfons mest kända.

Foto: Mattias Lindbäck
Till höger Hertha Hillfons mask av skådespelaren Malin Eks ansikte, utförd 1991 i en scenografi för Unga Klara.

Till höger Hertha Hillfons mask av skådespelaren Malin Eks ansikte, utförd 1991 i en scenografi för Unga Klara.

Foto: Mattias Lindbäck
Vilande ansikte i trädgården.

Vilande ansikte i trädgården.

Foto: Mattias Lindbäck
Detalj av skulptur i två delar, barnansikte och slinga. Lergods, delvis brun och grön glasyr.

Detalj av skulptur i två delar, barnansikte och slinga. Lergods, delvis brun och grön glasyr.

Foto: Mattias Lindbäck
Blå bebis i gräset. Konstverket återkommer i en av Eva Runefelts dikter i katalogen till Liljevalchs utställning.

Blå bebis i gräset. Konstverket återkommer i en av Eva Runefelts dikter i katalogen till Liljevalchs utställning.

Foto: Mattias Lindbäck
Hertha Hillfon gick bort hösten 2013.

Hertha Hillfon gick bort hösten 2013.

Foto: Dan Hansson
Konstnärens make Gösta Hillfon var en rastlös modell.

Konstnärens make Gösta Hillfon var en rastlös modell.

Foto: Mattias Lindbäck
Annons

Att ställa ut Hertha Hillfons livsverk är i alla avseenden en satsning i stort format. Retrospektiven på Liljevalchs är som ett stycke liv i några avgörande akter. I varje sal avspeglas en annan sida av Hillfons skapande. Här finns hennes taggiga, vingliga experiment. Här finns välplacerade krukor, fat och bruksföremål för vackrare vardag. Stora pjäser i rödbrun terrakotta i ett rum. Svarta, olycksbådande skapelser i ett annat.

Delar av utställningen är arrangerade i en klassisk, sparsmakad museianda. Oväntade inslag piffar dock upp upplevelsen. En keramikverkstad har flyttat in i skulpturhallen. Därifrån är det bara ett steg till Hertha Hillfons underliga värld. Att dreja, kavla, ringla med lera – just detta och familjen – var livet självt. Huset i Mälarhöjden var Hillfons kontinent. En boaorm, en get och ett får fick periodvis bo i trädgården. Skulpturerna fanns överallt. Det var jobbigt att behöva sälja. Hertha trivdes med sina verk. Villan och allt omkring är ett monument över ett rikt skapande och ett långt liv.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons