X
Annons
X
Recension

Den stora utställningen Hermansons nya bättre som synopsis än roman

Händelserna är rafflande, men det lyfter aldrig ur det småtrista i ”Den stora utställningen”: en historisk roman som kretsar kring Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 – där en av huvudpersonerna är Albert Einstein.

Foto: Emelie Asplund/Albert Bonniers Förlag

Jag har en mjuk fläck i min läsarhjärna för Marie Hermanson. En förtjusning i hennes blick för det skeva, hennes milda absurdism, det försynta vansinnet och det lite kärva okonstlade språket – det är underbart i romaner som ”Värddjuret”, ”Svampkungens son” eller ”Himmelsdalen”.

Sådant kan ju ställa sig i vägen för läsningen när en författare växlar in på ett nytt spår, så som Hermanson gjort i sin nya roman ”Den stora utställningen”. Här är hon istället mycket mer historiskt intresserad, involverad i att dikta en fiktion spunnen runt verkliga händelser, förankrade i den realistiska världen. Det handlar om Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 och en rad människor vars fortsatta livsöden i stor utsträckning avgjordes under den där regniga, kaotiska sommaren, späckad med framtidsoptimism, då utställningen pågick.

Marie Hermanson föddes 1956 i Sävedalen och fick sitt stora genombrott med ”Musselstranden” (1998).

Foto: Emelie Asplund Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X