Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Presenteras av NK
NK Saluhall har nu öppnat
NK
Design

Hemma hos Anine Bing i Los Angeles

I Los Angeles-stadsdelen Los Feliz har affärskvinnan och bloggaren Anine Bing skapat en ombonad familjeidyll i en spansk kolonialvilla.

Anine Bing är född i Köpenhamn, men flyttade till Järna utanför Stockholm i tioårsåldern och när modellkarriären tog henne ut i världen förälskade hon sig direkt i Los Angeles. Idag är hon entreprenör, designer, bloggare och influencer – i full gång med att bygga sitt modeimperium. Tillsammans med sin familj, maken Nicolai och barnen Bianca och Benjamin, bor hon i det elegant tilltufsade området Los Feliz.

Annons
X

– Min man var väldigt inne på att vi skulle ha ett hus i spansk kolonialstil och vi letade länge. Det här låg egentligen inte i området vi hade tänkt oss, men vi förälskade oss och kände direkt att det här var vårt hus.

Det är lätt att förstå varför, bakom grindarna i smidesjärn döljer sig en varm och inbjudande oas. Komplett med väldoftande rosenbuskar och en glittrande pool i ikoniskt Los Angeles-turkos.
– Det här är vårt drömhus, det funkar perfekt för oss fyra men är ändå tillräckligt stort för att vi ska kunna ha fester med hundra gäster hemma eller ordna en plåtning med jobbet. På det sättet är det ett väldigt speciellt hus, det är stort men har en mysig och intim känsla.

undefined
Foto: Susanne Kindt

Ett hus i den här storleken kunde lätt ha känts opersonligt, med familjen Bings hem är ombonat och hemtrevligt. Anine och Nicolai står själva för all inredning.

– Jag gillar inte när hus känns för perfekta. Som om man bara gått in i en butik och köpt allt på en och samma gång. När vi inreder själva känns det som ett riktigt hem – med saker vi faktiskt använder.

Anine beskriver sin inredningsstil som en mix av skandinavisk minimalism och det bohemiska Kalifornien. Där loppisfynd blandas med fotokonst och stilrena möbler. På väggarna hänger svartvita bilder av modeikoner som Kate Moss och Jane Birkin – blandat med Bianca och Benjamins konstnärliga alster.

undefined
Foto: Susanne Kindt

Soffan som tronar i vardagsrummet är ett naturligt blickfång och är specialgjord på Anines beställning. Efter ett besök på restaurangen Sketch i London kom hon hem fast övertygad om att det behövdes en rosa sammetssoffa i det nya huset.

– Jag tycker verkligen att den gör sig bra här. Men det är nog den enda regeln vi har här hemma – ingen äter i den rosa soffan. Som föräldrar är vi annars väldigt avslappnade och tycker att barnen ska få leka som de vill. Man får räkna med att det ritas på väggarna eller hoppas i sängarna ibland, men regeln om soffan är inte förhandlingsbar.

Matsalen är Anines favoritrum just nu, där samlas familjen på långa söndagsfrukostar och stökiga spelkvällar. Ibland blir det ett kreativt mötesrum för designteamet på företaget Anine Bing – när de vill jobba ostört och komma iväg från huvudkontoret i Downtown Los Angeles. Inredningen hemma hos Anine stämmer väl överens med hennes övriga designestetik.

– Folk som kommer hem till oss säger att det ser ut precis som de trodde. Jag antar att min personliga stil och varumärke speglas i allt jag gör, och det känns skönt att ha hittat rätt och landat i min egen grej.

undefined
Foto: Susanne Kindt

Sedan Anine startade sitt varumärke, Anine Bing, för sex år sedan har hon öppnat åtta egna butiker runtom i världen och har fler än 300 återförsäljare. Företaget delar inte med sig av några exakta siffror, men bekräftar att de har dubblat sin omsättning för varje verksamhetsår. Idag är Anine Bing långt mycket större än många av de märken som för några år sedan gav upphov till begreppet ”det svenska modeundret”.

– När jag startade Anine Bing hade jag ingen aning om att vi skulle hamna där vi är idag. Om jag hade vetat hur stort det skulle bli hade jag nog blivit rädd och inte vågat satsa fullt ut. Jag är ganska naiv på det sättet och försöker att inte tänka igenom saker för mycket, men det har nog varit min stora drivkraft också.

Idag har Anine precis adderat barnkollektionen Bing Kids till företaget, och är samtidigt aktuell med en samarbetskollektion för svenska jätten Gina Tricot. Men i en tid där ”influencer” är ett modeord som alla verkfinns det inga garantier att man faktiskt får äran för att ha byggt upp ett företag och ett varumärke värt miljontals dollar.

– Här i Los Angeles känner jag att folk ser mig som en businesskvinna, de ser vad jag har lyckats bygga upp – ett stort företag som omsätter väldigt mycket pengar. Men i Sverige får jag inte alltid samma kredd, där verkar folk leva kvar i vem man var och vad man gjorde för tio år sedan. När de ser min nya outfit på Instagram, så syns inte styrelsemöten och kontoret med 50 heltidsanställda i bild.

Text: Susanne Kindt

Till Toppen