Annons

Hemlighetsmakeri bakom festivalens ekonomi

Melodifestivalen uppges kosta SVT runt 2 miljoner kronor per avsnitt. Men hur pengaströmmarna ser ut mellan det statliga bolaget och ansvariga arrangörer är en väl förborgad hemlighet.

Under strecket
Publicerad

Publikhavet vid Melodifestivalens första deltävling på Malmö Arena.

Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT

Publikhavet vid Melodifestivalens första deltävling på Malmö Arena.

Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT
Publikhavet vid Melodifestivalens första deltävling på Malmö Arena.
Publikhavet vid Melodifestivalens första deltävling på Malmö Arena. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT

Förra lördagen bänkade sig över 3 miljoner svenskar framför sina tv-apparater och såg den första av Melodifestivalens delfinaler. Sveriges Televisions fönster mot tilldragelsen är dock bara en liten del av arrangemanget, där det statliga tv-bolaget avhänt sig mycket av det operativa ansvaret. Medan Svt alltjämt äger rättigheterna, har själva produktionen lagts ut på entreprenad, med Live Nation och Blixten & Co som återkommande leverantörer.

Annons
Annons
Annons