Annons
Reportage

Hemligheten bakom de beroendeframkallande spelen

Foto: Tomas Oneborg

Mobilspelen som tjänar mest pengar har en sak gemensamt. De är alla gratis. Förklaringen är en affärsmodell som tagit spelvärlden med storm.

Under strecket
Publicerad

Fyra trappor upp i en äldre byggnad på Drottninggatan öppnas dörren till ett typisk innerstadskontor i Stockholm. Men det är svårt att undgå att vi befinner oss på ett spelbolag. Hos MAG Interactive går alla rum i olika starka färger. Små figurer från deras olika spel sticker ut från väggarna. En svartvit-randig vägg har matchas med en lika svartvit-randig soffa. Lokalen andas lekfullhet, precis som i ett spel.

På MAG Interactive, som bland annat står bakom spelet Ruzzle med över 65 miljoner användare, arbetar speldesigners med hur spelen ska byggas, hur mycket saker ska kosta och vad som ska få användarna att trycka på köpknappen.

Bild 1 av 7

Johan Persson, produktchef på spelutvecklaren MAG Interactive.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 7

Nintendospelet Pokémon Go har spelare över hela världen.

Foto: Anders Ahlgren Bild 3 av 7
Bild 4 av 7
Bild 5 av 7
Bild 6 av 7
Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons