X
Annons
X

Hemliga tågaffärerna: Här är de obesvarade frågorna

En vd som vägrar uttala sig, tvärsäkra uppgifter som visar sig vara helt felaktiga, skatteparadis och påstådda vinstaffärer som ingen vill bekräfta. Här är frågorna kring miljardaffärerna som SL inte vill svara på.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har tidigare kommenterat SvD:s granskning. Han anser sig inte behöva agera i frågan om leasarna.
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har tidigare kommenterat SvD:s granskning. Han anser sig inte behöva agera i frågan om leasarna. Foto: Lars Pehrson

SL är visserligen ett bolag men när det gäller allmänhetens rätt till insyn, är det samma regler som för en myndighet. Det är offentlighetsprincipen som råder. Men SL har inte velat svara på alla av SvD:s frågor om hur miljardaffärerna gått till.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har tidigare kommenterat SvD:s granskning. Han anser sig inte behöva agera i frågan om leasarna.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 9

Wilmington Trust var en central affärspartner åt SL. Nyligen dömdes banktopparna till flera års fängelse i USA.

Foto: SvD Bild 2 av 9

Biträdande förvaltningschef på trafikförvaltningen Sara Catoni och tillförordnade utvecklingsdirektören Gunnel Forsberg har rådfrågat om sekretess hos den externa advokatbyrån Hannes Snellman.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 9

Enligt en tidigare SL-vd så rullar de gamla vagnarna kvar på grund av US-leasarna, något som SL bestämt förnekat.

Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 9

SL vägrar redovisa siffror som visar hur och var vinsterna har uppstått.

Foto: Hasse Holmberg/TT Bild 5 av 9
Foto: Ingvar Karmhed/TT Bild 6 av 9
Foto: Kenny Bengtsson Bild 7 av 9

Gunnel Forsberg, tillförordnad utvecklingsdirektör, SLL och Sara Catoni, biträdande förvaltningschef, SLL.

Foto: Malin Hoelstad Bild 8 av 9
Foto: Christine Olsson/TT Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X