Annons
X
Annons
X
(uppdaterad)
Det skärpta säkerhetsläget

Ubåtshamnens ägare nobbar Försvarets bud: ”Inte nära”

Budstriden om den privatägda gamla ubåtshamnen på Gotland fortsätter. Nu får Försvarsmaktens bud nobben av ägaren Joachim Kuylenstierna, som samtidigt dementerar uppgifterna om att den ryske oligarken Vladimir Antonov är med i budgivningen.

Foto: Lennart Jonsson och Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Bild 1 av 16

Foto: Lennart Jonsson och Tomas Oneborg

Det är högst oklart i vems ägo marinvarvet vid Fårösund kommer att hamna. Området, som såldes som en konsekvens av försvarsbeslutet år 2000, ägs i dag av entreprenören Joachim Kuylenstierna som köpte hela gamla KA3, inklusive Marinhamnen från statliga bolaget Vasallen. 

Nu när Kuylenstierna har lagt ut objektet till försäljning väntas prislappen bli långt högre än de 18 miljoner kronor som han en gång betalade.

SvD har tidigare rapporterat om att Försvarsmakten vill köpa tillbaka den strategiska hamnen, med plats för ubåt. Men enligt Kuylenstierna är Försvaret ute ur bilden:

– De har lagt det lägsta budet av alla, det var inte i närheten av det jag vill ha. De är inte med längre, säger Kuylenstierna till SvD.

Så sent som förra veckan uttalade sig ÖB Michael Bydén om hamnen, och då lät det som att Försvaret inte gett upp:

Annons
X
Annons
X

ÖB Micael Bydén.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Bild 2 av 16

ÖB Micael Bydén.
ÖB Micael Bydén. Foto: Tomas Oneborg

När ÖB i fredags besökte Gotland upprepade han att Fortifikationsverket fått i uppdrag att lägga ett bud. Till tidningen Hela Gotland sa ÖB: 

”Infrastruktur är rent generellt intressant för Försvarsmakten, oavsett om det handlar om en flygplats eller en hamn” och att Försvaret ”vill säkerställa tillgången och se till att vi har kontroll över hamnen”.

Johan Danielsson, pressekreterare på Fortifikationsverket, säger till SvD att Försvarets intresse kvarstår.

– Vi har lämnat ett bud och är fortsatt intresserade, säger Johan Danielsson.

Men Kuylenstierna säger att ni är ute ur bilden. Kommer ni att lägga ett nytt bud?

– Det är han som bestämmer, det är ju han som säljer. Vi kommer inte att lägga ett nytt bud, utan ligger kvar med det vi har lagt.

Annons
X
Annons
X

Vladimir Antonov, rysk finansman.

Foto: Jonas Fr öberg Bild 1 av 1

Bild 3 av 16

Vladimir Antonov, rysk finansman.
Vladimir Antonov, rysk finansman. Foto: Jonas Fr öberg

Frågan om ubåtshamnen i Fårösund fick för en tid sedan en vändning när Dagens Industri rapporterade att den ryske affärsmannen och oligarken Vladimir Antonov, i Sverige mest känd för att ha försökt ta över Saab Automobile, lagt bud på fastigheten. Enligt DI:s uppgifter ledde då Antonov budgivningen på 82 miljoner kronor.

Dessa uppgifter dementeras dock kraftigt av Joachim Kuylenstierna:

– Det stämmer inte, jag blev väldigt förvånad när jag läste det i tidningen. Jag har aldrig haft kontakt med honom och förstår inte varifrån de uppgifterna kommer, säger Joachim Kuylenstierna.

Han säger att ytterligare några intressenter har tillkommit under sportlovet men vill inte avslöja vad det högsta budet ligger på i nuläget.

Scrolla vidare för en närmare titt på hamnen – vars totala taxeringsvärde ligger på drygt 6 miljoner kronor:

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper Bild 1 av 1

    Bild 4 av 16

    Varvet invigdes 1938

    Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper

    En av de tidigaste bilderna av varvet vid Fårösund, anno 1940. Varvet invigdes 1938 för att understödja tredje Kustartilleriet och Flottan med varvsresurser under andra världskriget – ett unikt objekt för mäklaren Jenny Holgersson på Fastighetsbyrån på Gotland.

    – Jag har aldrig förmedlat något som liknar detta, säger hon till SvD Näringsliv.

    2004 var alla riksdagspartier eniga om att skrota invasionsförsvaret. Kuylenstierna köpte hela gamla KA3, inklusive Marinhamnen (ubåtshamnen), för 18 miljoner kronor från statliga bolaget Vasallen. Nu är det politiska läget ett helt annat.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Mängder av svenska stridsbåtar har genom årtiondena blivit till vid marinvarvet på Fårösund. Nu är varvet till salu.

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

    Bild 5 av 16

    25 byggnader ingår

    Mängder av svenska stridsbåtar har genom årtiondena blivit till vid marinvarvet på Fårösund. Nu är varvet till salu.
    Mängder av svenska stridsbåtar har genom årtiondena blivit till vid marinvarvet på Fårösund. Nu är varvet till salu. Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    Med sitt välplacerade läge blev detta en av Sveriges viktigaste hamnar under kalla kriget, enligt Fastighetsbyrån. Runt 25 lokaler ingår i fastigheten, allt från små skjul till verkstäder och kontorsbyggnader. Taxeringsvärdet är drygt 6 miljoner kronor, varav byggnaderna är taxerade till knappt 700 000 kronor.

    – Det här är också den Gotlandshamn som är allra närmast Stockholms skärgård, säger Jenny Holgersson.

    Nästa bild – hamnbassängen, anpassad för ubåt:

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

    Bild 6 av 16

    Plats för ubåt

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    Hamnbassängen på Fårösund är ovanligt djup, hela 7,25 meter på de djupaste platserna. Orsaken? Ubåtar ska kunna gå in och lägga till. Platsen har anpassats särskilt för ubåtar.

    En köpare får räkna med att behöva sanera:

    Annons
    X
    Annons
    X

    Båttillverkning vid varvet på Fårösund

    Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper Bild 1 av 1

    Bild 7 av 16

    Marken kan vara förorenad

    Båttillverkning vid varvet på Fårösund
    Båttillverkning vid varvet på Fårösund Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper

    Hundratals båtar har tillverkats i Fårösund, allt från stridsbåtar och bevakningsfartyg till polisbåtar och fritidsbåtar av plast åt Nimbus. Men alla år med militär verksamhet kan också ha satt sina spår i området.

    Enligt Fastighetsbyrån har försvaret sanerat marken innan de sålde den, men den som köper fastigheterna får ansvaret för eventuella framtida miljöåtgärder på köpet.

    – Som säljare vill man friskriva sig från sådant ansvar, säger Jenny Holgersson.

    Nästa bild – ”minhallen”:

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

    Bild 8 av 16

    Tillverkade minarbetsbåtar

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    Explosivt? Vad minhallen kallad ”Minan” har använts till under årens lopp framgår inte av Fastighetsbyråns beskrivning – men med lite fantasi kan man kanske räkna ut det, med tanke på att minarbetsbåtar kallade 300-båtar tillverkades här under 50-talet.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

    Bild 9 av 16

    Köptes av fritidsbåtstillverkare

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    Högt i tak. En av varvets runt 25 byggnader, kallad byggnad 174, är verkstad och kontor i ett – och täcker 3 782 kvadratmeter. Och, förstås, båtgarage för den som vill. Efter att ha tillverkat stridsbåtar under decennier gick produktionen här helt över till fritidsbåtar i plast 2004, när den nuvarande ägaren köpte varvet och hyrde ut det till Nimbus.

    Under kalla kriget byggdes här båtar för ubåtsjakt:

    Annons
    X
    Annons
    X

    200-båtar vid Kungsholms Fort, Karlskrona 14 juli 2006.

    Foto: Patrik Nylin Bild 1 av 1

    Bild 10 av 16

    200-båtarnas hemmahamn

    200-båtar vid Kungsholms Fort, Karlskrona 14 juli 2006.
    200-båtar vid Kungsholms Fort, Karlskrona 14 juli 2006. Foto: Patrik Nylin

    En av alla de båtar som tillverkats vid Fårösund, prototypen 370. Efter att under 1950-talet tillverkat mindre transport- och minarbetsbåtar kallade 300-båtar, gick man under 60-talet vidare till 200-båtar. Man byggde också om bevakningsbåtar, bland andra bevakningsbåten Flaggskär, för att anpassas till ubåtsjakt.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

    Bild 11 av 16

    Stridsbåt 90

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    Stridsbåt 90H med jämna nummer i serien 815–907 har tillverkats vid Fårösund. Servicehallen kallad byggnad 213 hör till varvets nyare byggnader, med byggår 1991 – samma år som Stridsbåt 90 togs i tjänst.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

    Bild 12 av 16

    Polisbåtar från 70-talet

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    Snickeriverkstaden på varvet – byggnad 147 – i lugnande grön färg. Vilket årtionde denna skönhet restes? Du gissade det, 70-talet. Närmare bestämt 1973, i samma veva som varvet började tillverka polisbåtar.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

    Bild 13 av 16

    Verktyg på köpet

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    Inne i snickeriverkstaden bor fortfarande en del verktyg – inklusive nödstoppshandtag. Ytan för den här lokalen är 449 kvadratmeter.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

    Bild 14 av 16

    "Skydd mot stormar"

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    Totalt täcker varvet en yta på 65 811 kvadratmeter – ungefär lika stort som 13 fotbollsplaner. Det mesta är dock täckt av asfalt och inte gräs.

    – Hamnen är otroligt bra placerad i sundet upp till Fårö, vilket skyddar mot stormar, säger Jenny Holgersson.

    Annons
    X
    Annons
    X

    200-båt vid Fårösund.

    Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper Bild 1 av 1

    Bild 15 av 16

    Föregångare till stridsbåt 90

    200-båt vid Fårösund.
    200-båt vid Fårösund. Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper

    En sista återblick till historien på varvet. En av de 200-båtar – eller mer korrekt, Transportbåt Större – som legat vid hamnen i Fårösund. 200-båtarna hör till klassikerna i svenskt kustförsvar och är föregångaren till dagens Stridsbåt 90. Totalt tillverkades 36 stycken 200-båtar vid Fårösund.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 2

    Flygbild över varvet i Fårösund. Efter försvarsbeslutet 2000 såldes marinvarvet.

    Foto: Lennart Jonsson Bild 2 av 2

    Bild 16 av 16

    Prislapp okänd

    Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

    I dag är hamnen hos det stolta gamla marinvarvet så gott som tom. Men prislappen är lika tom som hamnen. Fastighetsbyrån har gjort en uppskattning av vad fastigheten kan tänkas kosta – men den är hemlig, berättar mäklaren Jenny Holgersson.

    – Det är väldigt svårt att värdera den här fastigheten, så vi har inte vetat priset förrän alla bud har kommit in.

    Det kan vara allt mellan 1 miljon och 1 miljard?

    – Det vet vi när den är såld.

    Flygbild över varvet i Fårösund. Efter försvarsbeslutet 2000 såldes marinvarvet. Foto: Lennart Jonsson
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X