X
Annons
X
Krönika

Clemens Poellinger: Hellre surdegar än stridisar

Försvarsmakten kampanjar med bilder på designfixerade, surdegsbakande innerstadsmänniskor för att locka till sig ny arbetskraft. Clemens Poellinger känner sig tveksam till såväl budskap som formspråk i reklamsatsningen.

Uppdaterad
Publicerad

Scenen är en Stockholmslägenhet med stora fönster, välfylld bokhylla, ph-lampa, något som kan vara Wegner-stolar. Invånare är en man, 30–40 år iförd kulturkofta och glasögon med breda bågar. Kameran sveper över vinterstaden utanför och glider in över fönsterbänken i marmor. Där rättar han till några magasin i prydliga högar samtidigt som överlagd vit text ställer frågan: ”Vad håller du på med?” Och sedan reklamfilmens slutkläm: ”Vi håller på med att undsätta nödställda i svenska fjällen”, följt av det egentliga budskapet, en uppmaning att ansöka till grundläggande militär utbildning, GMU, hos Försvarsmakten före 10 februari.

Sådant är innehållet i en av en serie reklamfilmer för Försvarsmakten av DDB, som med egna ord är ”en ung fullservicebyrå som tror benhårt på kreativitet… Eftersom vi är besatta av att skapa nya lösningar hamnar vi ofta långt utanför gränserna för vad som normalt uppfattas som reklam.”

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X