Krönika

Clemens Poellinger:Hellre surdegar än stridisar

Clemens Poellinger

Försvarsmakten kampanjar med bilder på designfixerade, surdegsbakande innerstadsmänniskor för att locka till sig ny arbetskraft. Clemens Poellinger känner sig tveksam till såväl budskap som formspråk i reklamsatsningen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Scenen är en Stockholmslägenhet med stora fönster, välfylld bokhylla, ph-lampa, något som kan vara Wegner-stolar. Invånare är en man, 30–40 år iförd kulturkofta och glasögon med breda bågar. Kameran sveper över vinterstaden utanför och glider in över fönsterbänken i marmor. Där rättar han till några magasin i prydliga högar samtidigt som överlagd vit text ställer frågan: ”Vad håller du på med?” Och sedan reklamfilmens slutkläm: ”Vi håller på med att undsätta nödställda i svenska fjällen”, följt av det egentliga budskapet, en uppmaning att ansöka till grundläggande militär utbildning, GMU, hos Försvarsmakten före 10 februari.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons