Annons
X
Annons
X

Hellre flottigt än flott på tallriken

OSMINKAD MAT. Samtidigt som käcka tv-kockar lockar stor­publik och klassiska kokböcker säljer som smör matbloggas det som aldrig förr under det sena 00-talet. Och när amatörer tillåts sätta sin prägel på matkulturen växer en ny estetik och ett obrytt gör-det-själv-förhållande till mat fram på nätet.

Foto: DAN HANSSON

–Allt handlar om skapande och maten ger mig lika mycket som musik eller konst gör. Ibland blir det nästan som att vi pratar musik när vi lagar mat. Vi kan diskutera sötman i olika ingredienser i hertz.

Vi befinner oss på Island och sångaren Jónsi Birgisson i banden Jónsi & Alex och Sigur Rós vaknar till liv när intervjun växlar från musik till matlagning. Han och partnern Alex Somers är båda certifierade raw food-kockar och har valt att sprida sin passion genom hemmagjorda recepthäften och instruktionsvideor på nätet. Här syns popens världsstjärnor fumligt laga makadamiamos på sin bakgård. Jónsi Birgisson biter i en citron för att få ut ordentligt med vätska och paret diskuterar mängden persilja medan Harry Belafonte sjunger i bakgrunden.

–Vi la ut klippen för att det är roligt och för vi ville inspirera våra vänner. Snart kommer ännu ett avsnitt där vi lagar vegetarisk lasagne, berättar Alex Somers entusiastiskt.

Annons
X

Jónsi & Alex amatörmässiga bakgårdskokbok är symptomatisk för det sena 00-talets förhållande till mat. Det finns en uppsjö av popkulturella projekt som flirtar med matlagning, gärna med en punkig estetik där man struntar i vad som traditionellt ansett vara rätt eller fel.

Bloggare som Griskindspatrik blandar musikvideor med närbilder på köttiga inälvsrätter. Modemagasinet Rodeos nya förvärv Viktor Mattson har en faiblesse för att lägga ut bilder på frukostmackor eller pastakastruller fotade med datorns Photobooth. Och den uppmärksammade tidningen Mums första nummer innehöll ett fotoreportage med perukklädda broilers (grillade och råa) och lät 12-åringa Benny recensera chokladtårtor.

En som har ägnat de två senaste åren till att flytta fram positionerna för hur matjournalistik kan se ut är Sasha Wizansky. Hon är chefredaktör för den amerikanska kött- och kulturtidskriften Meatpaper och menar att vårt förhållande till kött, och mat generellt, under de senaste åren har blivit mer ”camp”, ett uttryck som brukar användas för dålig smak eller ironi.

–Jag har till exempel upplevt bacontrendens uppgång och fall. Jag har sett bacon på mattor, smycken, kläder och konst av alla slag. Produkten är faktiskt ett intressant föregångsfall som visar hur ett livsmedel kan gå från att vara något ätbart till att bli en popkulturell idé, säger hon och menar att det finns en stark matfascination i samtidens Fleischgeist (från tyskans ord för kött och tidsanda).

–Vi får hela tiden mejl där konstnärer skickar modereportage med folk i köttkläder eller där folk berättar om hur de fixar köttrelaterade fester med sina vänner.

Vad tror du spridingen av denna nya attityd till mat beror på?

–Jag tror att folk är trötta på alla vackra bilder på mat som inte alls liknar det som man faktiskt äter. Många söker efter ett ärligare förhållningssätt till ätande och matlagning där vi ser var maten kommer ifrån, och hur den prepareras. Då blir det så mycket odare. Och roligare.

Den grafiska formgivaren Nicklas Hulten, som även jobbade med Mums, resonerar likadant när han planerar ett matnummer i sin fanzineserie I know what you… last summer. Han längtar efter matreportage på barnkalas-nivå.

–På jobbet har vi massa lyxiga tidningar med matporr, men det är ju inget man lagar. De beskriver jämt ingredienserna som helt magiska fast det kanske bara är smör. För mig är detta helt onödigt. Jag vill göra något vardagligt med fokus på hur verkligheten ser ut.

I Nicklas tidningsuniversum är recepten enklare, estetiken hämtad från en maxad Hänt extra och bilderna plockade direkt från Facebook. Det kommer att handla om förfest- och efterfestmat och bland annat innehålla en nattlig cykelvurpa med tillhörande korv och förhoppningsvis en djupdykning i Thailändsk gatumat.

Kontrasten till softade tidningar som Gourmet och dagstidningars matbilagor är stor. Så är även kontrasten till den senaste tidens hälsofixering. Medan SvD-medarbetaren Mats-Eric Nilsson varnar för onödiga tillsatser och matfusk i sina storsäljare Äkta vara och Den hemlige kocken struntar Nicklas Hultman och många av hans gelikar i om maten de skriver om är nyttig eller inte.

på SvD:s Mat & Hälsa-sajt svd.se Lär dig plåta maten på nolltid tasteline.com
Annons
Annons
X
Foto: DAN HANSSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X