X
Annons
X
Scen
Recension

Rapunzel Helgjuten Rapunzel dyker in i våra kollektiva myter

Premium

Det finns mig veterligen bara två kända sagofigurer som alltid framställs med flätor: Rapunzel och Pippi Långstrump. När Kajsa Giertz nu skapar en helgjuten, poetisk scenversion av Rapunzel lägger hon en rejäl portion av Pippis mod och initiativkraft i den bortbytta lilla flickan.

”Rapunzel” med Lisa Larsson och Oldoz Javidi.
”Rapunzel” med Lisa Larsson och Oldoz Javidi. Foto: Malin Arnesson

Rapunzel är ju en mer än tusen år gammal saga, mest känd från Bröderna Grimm och den oundviklige Disney, med klassiskt flicka-som-offer-motiv, elak häxa som låser in henne i ett torn, en företagsam prins och hela faderullan.

Icke så hos parhästarna Kajsa Giertz och Marina Steinmo. Här förskjuts perspektiven, så att Lisa Larssons kavata lilla Rapunzel tar över ägarskapet till sin berättelse. Hon själv presenterar sina aningslösa föräldrar som byter bort henne mot en åtråvärd blå växt. Och när hon blivit inlåst i ett högt torn svingar hon sina långa, starka flätor som vore de tvinnade lassorep och hon själv en Annie Oakley (utan gun).

”Rapunzel” med Lisa Larsson och Oldoz Javidi.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 2

Alexander Abdallah och Lisa Larsson i ”Rapunzel”.

Foto: Malin Arnesson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X