Annons

Helene Billgrens värld blir ett dansant äventyr

Jenny Nilson och Brittanie Brown i ”Promise land”.
Jenny Nilson och Brittanie Brown i ”Promise land”. Foto: Sören Vilks

Mötet mellan konstnären Helene Billgren och koreografen Örjan Andersson tar oss rätt in i en ateljé där dansarna blir både konstnärer och motiv. En surrealistisk balansgång som landar vackert.

Under strecket
Publicerad

Jenny Nilson.

Foto: Sören Vilks

Brittanie Brown och Jenny Nilson.

Foto: Sören Vilks

”Promise land” heter en målning av Helene Billgren från 2017 som föreställer ett landskap med en liten flickaktig kvinnofigur. Hon tycks på väg att drunkna, eller svepas med av en kraftig flod omgiven av skog. Bakom henne skymtar ett par gestalter. Bilden fångar känslan av att befinna sig i en dröm, att tappa fotfästet – men också att samtidigt vara betraktare till det som sker. Vad är det för löfte som utlovas?

Något av denna gränsvärld – senast exponerad på Liljevalchs konsthall förra året – har flyttat in på Dansens hus lilla scen, när koreografen Örjan Andersson för första gången samarbetar med Helene Billgren, i en uppsättning som ska turnera med Riksteatern. Det intima scenrummet är inramat av skarpt ljus, på golvet finns en stor affisch med ”Flicka med brun filt”. Det här är en ateljé med vita målardukar, färgbyttor och diverse objekt – och mitt i allt dansar Brittanie Brown och Jenny Nilson energiskt till fransk 1960-talspop. Den ena klädd i grön kjol fållad av säkerhetsnålar, den andra i mönstrade byxor med olika långa ben. Två sidor av Helene Billgren själv, måhända. Eller flickkvinnor som har lösgjort sig från hennes verk och lever ut.

Annons
Annons
Annons