Annons

Helene Billgren, ”Faran är över”Helene Billgren har aldrig varit bättre än nu

Helene Billgren, ”Självporträtt”, 1985. Litografi.
Helene Billgren, ”Självporträtt”, 1985. Litografi. Foto: Nora Bencivenni/Galleri magnus Karlsson

”Faran är över” står det med stor text utanför Liljevalchs. Så kan det nog kännas för konstnären som just nu kan glädjas över fina recensioner och en välbesökt utställning med samma titel.

Under strecket
Publicerad

Helene Billgren, ”Fröken regnbåge”, 2009. Akryl på pannå.

Foto: Marcus Hansen Bild 1 av 4

Helene Billgren, ”Wish and hope 2”, 2018. Akryl på pannå.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 4

Helene Billgren, ”Sad song”, 2010. Akryl på pannå.

Foto: SvD Bild 3 av 4

Helene Billgren, ”Väninnor”, 1989. Tygrelief, velour, kartong.

Foto: Johan Strindberg Bild 4 av 4

”Faran är över” – så skönt det skulle vara om det vore sant. Men så är det ju inte, tvärtom! Se bara på Helene Billgrens målning ”Fröken regnbåge” i hennes stora, för att inte säga gigantiska, mitt-i-karriären retrospektiv som just nu fyller konsthallen.

Målningen föreställer en kvinnogestalt som sitter på ett bord. Till höger syns en pepparkaka och under bordet något som påminner om en liten fågel. Kvinnofiguren är en typisk Helene Billgren-flicka i jeans och en retro-frisyr som påminner om 1960-talet. Tittar man noga på fröken regnbåges blus ser man att hon är genomskinlig, strupen och lungorna är antydda med tunna penselstreck. Och mitt i luftstrupen sitter något litet brunt… Åh nej, en ditmålad nöt har fastnat. Faran tycks akut. Men i den målning som gett utställningen sin titel, liksom ”Fröken Regnbåge” utförd 2009, anas ett rött hjärta som sänder ut strålar under kvinnans blus. Det ser livgivande ut. Situationen kanske inte är så allvarlig ändå.

Annons
Annons
Annons