Cosas & Deep EtudeHela kroppen ljuder i Alma Söderbergs dans

Alma Söderberg turnerar med två olika solon hos Riksteatern. På bilden det nya verket ”Deep Etude”.
Alma Söderberg turnerar med två olika solon hos Riksteatern. På bilden det nya verket ”Deep Etude”. Foto: Urban Jörén

Såväl rörelsen som den egna rösten och framför allt rytmen är central i de två solon Alma Söderberg presenterar på turné med Riksteatern. ”Cosas” och det helt nya verket ”Deep Etude” speglar och kompletterar varandra fint i ett lika fysiskt som konstnärligt imponerande dubbelprogram.

Under strecket
Publicerad
Alma Söderberg dansar två solon som utgör kontraster och en helhet. På bilden genombrottsverket ”Cosas”.

Alma Söderberg dansar två solon som utgör kontraster och en helhet. På bilden genombrottsverket ”Cosas”.

Foto: Urban Jörén
Annons

Redan med de allra första och inledande handklappningarna i hennes genombrottsverk ”Cosas” från 2010 slår Alma Söderberg an tonen och rytmen för hela verket. Att hon har en bakgrund i den spanska flamencon och verkligen kan utnyttja de små men ändå tydliga och distinkta gester som finns där är tydligt. Inte minst i hur hon i extremt korta ögonblick vågar vila i en fullständig tystnad som förstärker det nyss sedda och hörda.

Med en fenomenal rytmkänsla som växlar från det minimalistiska till det mer komplexa väver Alma Söderberg ihop ett lustfyllt solo. De genremässigt skilda sångerna som hon sjunger utan annat ackompanjemang än sin egen kropp får lika stor del av helheten som de rörelser hon arbetar med. Hennes sätt att bryta upp sångerna, repetera och ta om dem i ständigt föränderliga loopar, gör också ”Cosas” till ett dynamiskt verk som hela tiden triggar publikens uppmärksamhet. Samt förstås de ljud som hon likt en mänsklig beatbox framför i en fantasieggande ström.

Annons
Annons
Annons