Annons

"Hejarklackens logik styr på nätet"

Kulturen på sociala medier påminner ibland om hejarklackens umgängesformer, skriver Fredrik Svenaeus.
Kulturen på sociala medier påminner ibland om hejarklackens umgängesformer, skriver Fredrik Svenaeus. Foto: Andreas Hillergren/TT

För att förstå nätkulturen måste vi inse att den präglas av muntlig snarare än skriftlig kultur. Det är torghandelns och hejarklackens urgamla umgängesformer som dominerar i sociala medier, skriver Fredrik Svenaeus.

Under strecket
Publicerad

Det utbredda problemet med näthat och aggressiv samtalston i sociala medier har uppmärksammats alltmer i debatten. Vad är det som har gått fel? En sak som ofta förbigås i diskussionerna kring det nya livet på sociala medier är att nätet, alltsedan mejlens och messandets genombrott, präglats av en talspråkskultur.

Det är inte skrivandets, läsandets och textens villkor som styr kommunikationen på internet utan pratet, gesterna och kläderna. De tre fenomenen har visserligen förändrats till formen – tecken istället för ljud, emojis istället för kroppsspråk och foton istället för människor av kött och blod, men det är icke desto mindre frågan om en direkt kommunikation till skillnad från den fördröjning och reflektiva process som präglar skrivande-text-läsande processen.

Annons
Annons
Annons