Hearn ger alternativen

Lian Hearn är i Göteborg för att ta emot Peter Pan-priset för sin bok ”Över näktergalens golv”. På mindre än tre år har hennes trilogi om klanen Otori sålts till 29 länder.

Under strecket
Publicerad
Lian Hearn lever inte alls upp till Peter Pan-prisets mål, att det ska gå till ett mindre känt författarskap, och undrar generat om hon ska lämna tillbaka det? Men Annika Holm, som sitter i Ibbys styrelse säger att de är stolta över att hon får priset, även om de också känner sig lite generade över just den ”missen”.

Lian Hearn lever inte alls upp till Peter Pan-prisets mål, att det ska gå till ett mindre känt författarskap, och undrar generat om hon ska lämna tillbaka det? Men Annika Holm, som sitter i Ibbys styrelse säger att de är stolta över att hon får priset, även om de också känner sig lite generade över just den ”missen”.

Annons

”Aldrig stod vi varandra så nära som när vi var överens om att döda.”
Den raden har Lian Hearn skrivit, fast på engelska förstås. Av någon anledning dröjer den sig kvar. Hon är 62 år, en smärt kvinna med mycket brittisk accent, just nu omgiven av journalister och fotografer för sin intervju.
När ”Över näktergalens golv” gavs ut, fanns det recensenter som tog för givet att pseudonymen Lian Hearn var en man. Bokens ”jag” är Takeo, den unge mannen, medan Kaede, kvinnan och bokens andra huvudperson, skildras i tredje person.
– Jag tillbringade min barndom med att önska att jag var en pojke. Jag identifierar mig mer med Takeo och det var roligt att skriva om en klassisk, romantisk hjälte. Men jag ville också försöka skildra hur det var att vara kvinna i en historisk feodal tid, vilket jag gjorde genom Kaede.

”Över näktergalens golv” är den första delen i trilogin om klanen Otori. En saga om makt och kärlek, lydnad och död, tro och tillhörighet. En fantasy placerad i ett japanskt feodalsamhälle. Filmrättigheterna är redan sålda och många jämför historien med den i filmen ”Crouching tiger, hidden dragon” eller ”Shogun”. Historien handlar om Takeo, en ung pojke, vars hela by utraderas av mäktiga krigare. Han räddas av en främling och från att ha vuxit upp med de Gömda, för vilka dödande är förbjudet, lär han sig konsten att hämnas. Takeo visar sig också ha band till Släktet och äga deras särskilda gåvor, såsom extrem hörsel eller förmågan att bli osynlig. Tankarna kring våldet, vad som egentligen är rätt, löper genom trilogin.
– Jag har tänkt mycket på hur jag skulle skildra våldet i böckerna och har velat göra krigsscenerna tillbakahållna och sparsmakade. Genom att läsaren gör sina egna bilder, ger scenerna intryck av att vara mer detaljerade än vad de är.
Den kvinnliga huvudpersonen, Kaede, är en bricka i männens spel som hatar sin begränsade roll och vill förändra den. Svårt har hon att foga sig efter vad en äldre kvinna lär henne: En kvinnas makt måste döljas bland männen, annars kommer de att krossa henne.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons