”The ghost ship and the sea change”Havet och kolonialismen sköljer in över biennal

Installationsvy på Röda Sten.
Installationsvy på Röda Sten. Foto: Hendrik Zeitler

Årets biennal riktar blicken mot det för Göteborg karaktäristiska temat handel och sjöfart – och inte minst mot stadens koloniala förflutna. Perspektiven pendlar trovärdigt mellan globala och lokala skeenden.

Under strecket
Publicerad
Salad Hilowle, ”Untitled (En resa från förr)”.

Salad Hilowle, ”Untitled (En resa från förr)”.

Foto: Hendrik Zeitler
Susanne Kriemann, ”Mngrv (polymersday series)”, 2021.

Susanne Kriemann, ”Mngrv (polymersday series)”, 2021.

Foto: Susanne Kriemann
 Conny Karlsson Lundgren, ”Vår resa till Frankrike (Mont des Tantes)”, 2021. Videostillbild.

Conny Karlsson Lundgren, ”Vår resa till Frankrike (Mont des Tantes)”, 2021. Videostillbild.

Foto: Eric de Keizer
Annons

Som curator för två efter varandra följande biennaler har Lisa Rosendahl utgått från Göteborgs koloniala historia och låtit den så kallade Franska tomten vara en utgångspunkt som påverkar hela biennalen. Tomten fick sitt namn 1784 efter att Sverige fick den karibiska ön Saint-Barthélemy i utbyte mot att Frankrike fick en frihandelsplats i Göteborgs hamn. Till slutet av 1840-talet pågick den svenska slavhandeln på ön innan den 1878 såldes tillbaka till Frankrike.

Inte bara Salad Hilowles 3D-printade relief ”Untitled (En resa från förr)” som direkt utgår från Franska tomten vid nuvarande Packhusplatsen, utan även andra verk blir mer eller mindre sedda ur det historiska och koloniala perspektivet. Salad Hilowles ganska abstrakta version av Arvid Bryths 1940-talsrelief där sjömän och svarta ägnar sig åt någon sorts byteshandel, och som än i dag hänger i entrén där Rederi AB Transatlantics huvudkontor tidigare låg, blir en bild av hur grumlig och svårläst historien kan vara.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons