X
Annons
X

Hästkrafter möter miljö i snabb hybrid

Efter fem mil startar motorn, heter det i reklamen för Audi A3 E-tron. En sanning med modifikation, men visst är den här laddbara hybriden ett intressant alternativ för den som vill köpa sig ett lite renare miljösamvete.

**Alla tillverkares **uppgifter om förbrukning och räckvidd ska tas med en rejäl nypa salt, men att Audi A3 E-tron skulle kunna köra fem mil utan motor är förstås inte ens nära sanningen. Även en elmotor är ju en motor. Och med den motorn och knakfullt batteri kom jag aldrig längre än 3,7 mil. När utetemperaturen sjönk mot noll följde räckvidden efter. Särskilt när värmen i stolen och defrostern slogs på. Då hoppade bensinmotorn i gång redan efter drygt två mil.

Trösten är möjligen att även det angivna priset är en sanning med modifikation. Det sjunker med 40 000 kronor tack vare den statliga supermiljöbilspremien.

Audi A3 E-trons laddbara hybrid är ett alternativ för den som vill köpa sig ett lite renare miljösamvete. De 204 raska hästarna nöjer sig med mindre än två deciliter per mil.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 1 av 6

A3 E-tron är den första plug-inhybriden i Audi-programmet, men fler är på väg.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 2 av 6

Audi A3 E-tron är byggd på Sportback-chassiet som är 75 millimeter längre än vanliga A3 och har 29 millimeter större hjulbas.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 3 av 6

Litiumjonbatteriet stjäl 100 liter av lastvolymen och 50 kilo av lastförmågan.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 4 av 6

En vanlig A3 har inga bakdörrar. Men med utökad längd på 75 millimeter möjliggör det två extra dörrar.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 5 av 6

Att Audi A3 E-tron skulle kunna köra fem mil utan motor är inte ens nära sanningen. Det tar drygt två timmar att ladda batteriet från ett trefasuttag med 400 volt och cirka tre timmar och 45 minuter med 230 volts hushållsström.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X