”Party for Öyvind”Härligt röjigt konstparty från det kreativa 60-talet

”Party for Öyvind”. Installationsvy på Sven-Harrys konstmuseum.
”Party for Öyvind”. Installationsvy på Sven-Harrys konstmuseum. Foto: Mattias Lindbäck

Sven-Harrys konstmuseum firar tio år med ”Party for Öyvind”, en slösande rik och informationstät utställning. Och naturligtvis inte enbart en fest för Öyvind Fahlström och hans krets utan framför allt för betraktarens öga.

Under strecket
Publicerad
Christer Strömholm, ”Öyvind på Rivieran”.

Christer Strömholm, ”Öyvind på Rivieran”.

Foto: Christer Strömholm
Öyvind Fahlström, ”Pentagon puzzle”, 1970.

Öyvind Fahlström, ”Pentagon puzzle”, 1970.

Foto: Per Myrehed
Marie-Louise Ekman, ”Öyvind Fahlström”, 1973.

Marie-Louise Ekman, ”Öyvind Fahlström”, 1973.

Foto: SvD
Kiki Kogelnik, ”In honor of Öyvind Fahlström”, 1976.

Kiki Kogelnik, ”In honor of Öyvind Fahlström”, 1976.

Foto: Kiki Kogelnik Foundation
Annons

Öyvind Fahlström (1928–1976) var en av få svenska konstnärer som uppnådde världsrykte under sin levnad. Aktiv inom bild-, film- och ljudkonst, konkret poesi och happenings blev han en central gestalt under Moderna museets guldålder, den New York- och Paris-fixerade museichefens Pontus Hulténs era.

Kombinationen av lekfullhet, bredd och politiskt engagemang gör Fahlström i dag, drygt 45 år efter hans död, minst lika ”samtida” som många nu levande konstnärer. Han figurerar återkommande i viktiga utställningar och konstnärskapet utgör en källa för internationella forskare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons