Ash is purest whiteHårdkokt gangsterkärlek i Kinas undre värld

Tao Zhao i ”Ash is purest white”
Tao Zhao i ”Ash is purest white” Foto: Triart

Qiao hamnar i fängelse efter att ha avlossat ett vapen för att skydda sin älskade. När hon kommer ut måste hon söka upp sitt förflutna och pussla ihop de förlorade bitarna ur sitt forna liv.

Under strecket
Publicerad

Rollfigurerna i ”Ash is purest white” kan inte riktigt bestämma sig om de är människor eller filmfigurer.

Foto: Triart
Annons

Med ljuvliga genombrottsverket ”Platform”, Guldlejonvinnaren ”Stilla liv” och Cannesprisade ”A touch of sin” (vars titel anspelar på King Hus tyngdlagstrotsande actionklassiker ”A touch of zen”) har den kinesiske regissören Jia Zhangke blivit sin filmgenerations frontfigur. I hans identitetskrisande universum varvas dans och depp, realism och rymdskepp. Kameran söker sig ofta till människor som, likt han själv, växt upp i Kinas förvirrade övergång från revolutionära ideal till explosionsartat konsumtionssamhälle.

Om Zhangkes ömma och lätt absurdistiska ögonblicksbilder av inrökt köksfläktskommunism var mångtydig runt millennieskiftet, har den med åren landat i en fastare form. Våldet är råare, explosionerna större, stämningen mer hårdkokt – det kan rentav stämplas som genrefilm. Frågan är bara vilken genre.

Annons
Annons
Annons