Annons
X
Annons
X

Hårdare regler för att ta körkort

Alla som vill ta körkort måste utbildas om riskerna med alkohol och höga hastigheter i trafiken. Ett kommande lagförslag från infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) gör körkortsutbildningen dyrare, men ska minska antalet dödsolyckor.

Vet du vilket statsråd som ansvarar för vägar, järnvägar och flygtrafik? Om namnet är obekant så är du i gott sällskap. Bara varannan svensk känner till att Sveriges infrastrukturminister heter Åsa Torstensson, enligt en opinionsmätning som Sifo gjort på uppdrag av Aftonbladet. Därmed är hon regeringens största doldis.

– Jag vill så klart att väljarna ska ha en relation både till mig och mina frågor. Jag arbetar på det här, och har naturligtvis ­ambitionen att vara känd och att lyfta infrastrukturen.

Till Åsa Torstenssons fögderi hör också trafiksäkerhet, ett område där kurvorna pekar åt fel håll. Under 2007 dödades 490 personer i trafiken, visar Vägverkets statistik. Det är en ökning jämfört med året innan – och långt fler än nollvisionens etappmål på högst 270 omkomna. Högkonjunkturen pekas ut som en förklaring.

Annons
X

– Vi har det gott ställt, och fler män i min ålder köper motor­cykel. Men de gör inte alltid sitt eget förarbete innan de ger sig ut i trafiken.

Det är dock ”mest ord och väldigt lite handling” från ministerns sida när det kommer till konkreta åtgärder för ökad trafiksäkerhet, hävdade Eva-Lena Jansson (s) i en riksdagsdebatt nyligen. Ett påstående som Åsa Torstensson avfärdar. Visserligen finns ”inga trollstavar” att tillgå, men det enträgna arbetet fort­sätter. Ansvarigt statsråd vill emellertid skifta fokus.

– Vi har pratat väldigt mycket om asfalt och vajer, men tappat bort diskussionen om den enskilde trafikantens ansvar och beteende. Det går att bygga bort olycksdrabbade vägar, och ha mer kameraövervakning, men vi kan aldrig bygga bort valet att köra berusad eller att köra för fort.

Därför väntar nu nya regler för alla blivande körkortsinnehavare. För att få köra upp krävs redan idag en godkänd risk­utbildning. Den kostar ungefär 1700 kronor, och går framför allt ut på att föraren ska få insikt om svårigheterna med att köra på halt underlag. Lektionerna är förlagda till en så kallad halk­bana. Det är inte tillräckligt, anser Åsa Torstensson, som i likhet med företrädaren Ulrica Messing (s) vill utöka den obligatoriska delen av körkorts­utbildningen.

– Hittills har vi bara fokuserat på att det kan bli halka i Sverige. Men vi ser ett ökat risktagande i trafiken, och det måste vi möta.

Från och med den första april 2009 ska attityden till alkohol, narkotika, höga hastigheter, bilbälte och trötthet stå på schemat för alla körkortsaspiranter, enligt ett lagförslag som regeringen väntas klubba inom kort. Dagens riskutbildning på fyra timmar ska fördubblas, enligt näringsdepartementet, och att ta körkort kommer därmed att bli dyrare för den enskilde. Att införa tuffare krav är ”både försvarbart och viktigt”, förklarar Åsa ­Torstensson.

– Vi har ungdomar som rest världen över, och befunnit sig i miljöer där det är okej att dricka öl innan man sätter sig bakom ratten. Det är det inte i Sverige. Och bara genom att hålla de hastighetsgränser som är utsatta skulle vi spara 150 liv om året, enligt Vägverket.

Ambitionen är ”att fler ska köra som kvinnor”. Själv tog infrastrukturministern körkort hemma i Strömstad när hon var 18 år.

– Jag trivs bakom ratten och är en van bilförare.

Mobiltelefonen är ett viktigt arbetsredskap även i bilen. Men numera använder Åsa Torstensson endast mobilen längs mindre trafikerade vägar, aldrig i stor-städer.

– Jag har varit med om situationer när jag var mer fokuserad på samtalet, trots att jag körde i en trafikrytm som krävde att jag hade fokus på trafiken.

Riksdagsledamöter från flera partier vill lagstifta om krav på så kallad handsfree för att få tala i mobiltelefon under bilkörning. En sådan regel finns i många ­andra länder. ”Uppenbarligen anser dessa länder, liksom vårt sunda förnuft, att det rimligen blir mindre störning om telefonsamtalet kan ske utan att man samtidigt behöver fingra på telefonen och ­hålla den mot sitt öra”, skriver Åsa Torstenssons partikamrater Staffan Danielsson och Erik A ­Eriksson i en motion till riks­dagen.

Men ministern säger ”i nuläget” nej.

– Just nu är jag inte övertygad om att handsfree skulle vara lösningen.

Enligt forskningen är det själva samtalet som distraherar föraren, inte mobiltelefonen, konstaterar hon.

– Det säger sig självt. Bråkar du med din man eller blir uppsagd från jobbet så är det klart att det är det som upptar dig, oberoende av om du har handsfree eller håller telefonen i handen.

Röster höjs också för att mobilsamtal under bilkörning helt ska förbjudas, något som får underkänt av Åsa Torstensson.

– Jag har lite svårt att se hur det skulle kontrolleras.

En av hennes stora utmaningar i år är den kommande infrastrukturpropositionen.

– Vi måste klara att anta klimat­utmaningen, och vet att transportsektorn har det mesta ogjort. Men jag möter ett näringsliv som är intresserat av att vara en aktiv part, och visar öppenhet för nya lösningar.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X