Sigurður Guðmundsson, ”Sculptural Poems” / Roy Andersson, ”Jag såg”Hårda praliner mot existentiell ångest

Sigurður Guðmundsson, ”Almond”, 2001–2003, granit.
Sigurður Guðmundsson, ”Almond”, 2001–2003, granit. Foto: Galleri Andersson/Sandström

Två veteraner möts nu av en slump på Galleri Andersson/Sandström. Deras utställningar är helt oberoende av varandra, men förenas av känslan av existentiell vånda och tomhet i den smått absurda verkligheten.

Under strecket
Publicerad
Sigurður Guðmundsson, ”Playing nudes”, 2005.

Sigurður Guðmundsson, ”Playing nudes”, 2005.

Foto: Galleri Andersson/Sandström
Sigurður Guðmundsson, ”Untitled seascape”, 2011.

Sigurður Guðmundsson, ”Untitled seascape”, 2011.

Foto: Galleri Andersson/Sandström
Roy Andersson, ”About endlessness – motor failure”, 2019. Filmstillbild.

Roy Andersson, ”About endlessness – motor failure”, 2019. Filmstillbild.

Foto: Galleri Andersson/Sandström
Roy Andersson, ”About endlessness - champagne”, 2019. Filmstillbild.

Roy Andersson, ”About endlessness - champagne”, 2019. Filmstillbild.

Foto: Galleri Andersson/Sandström
Annons

Regissören och författaren Roy Andersson behöver knappast någon utförlig presentation. I Andersson/Sandströms showroom ställer han ut tolv stillbilder ur sin senaste långfilm ”Om det oändliga”. Det är första gången som Andersson tar till ett sådant grepp.

Den andra rutinerade skaparen, vars verk visas i galleriets stora salar, är islänningen Sigurður Guðmundsson. Sedan 1970-talet har han arbetat med idébaserad konst, drivit med sig själv och andra och dragit betraktaren vid näsan lite då och då. I så kallade ”fotografiska situationer” har han iscensatt tragikomiska scener, där humor har spelat central roll.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons