Annons

Sigurður Guðmundsson, ”Sculptural Poems” / Roy Andersson, ”Jag såg”Hårda praliner mot existentiell ångest

Sigurður Guðmundsson, ”Almond”, 2001–2003, granit.
Sigurður Guðmundsson, ”Almond”, 2001–2003, granit. Foto: Galleri Andersson/Sandström

Två veteraner möts nu av en slump på Galleri Andersson/Sandström. Deras utställningar är helt oberoende av varandra, men förenas av känslan av existentiell vånda och tomhet i den smått absurda verkligheten.

Under strecket
Publicerad

Sigurður Guðmundsson, ”Playing nudes”, 2005.

Foto: Galleri Andersson/SandströmBild 1 av 4

Sigurður Guðmundsson, ”Untitled seascape”, 2011.

Foto: Galleri Andersson/SandströmBild 2 av 4

Roy Andersson, ”About endlessness – motor failure”, 2019. Filmstillbild.

Foto: Galleri Andersson/SandströmBild 3 av 4

Roy Andersson, ”About endlessness - champagne”, 2019. Filmstillbild.

Foto: Galleri Andersson/SandströmBild 4 av 4

Regissören och författaren Roy Andersson behöver knappast någon utförlig presentation. I Andersson/Sandströms showroom ställer han ut tolv stillbilder ur sin senaste långfilm ”Om det oändliga”. Det är första gången som Andersson tar till ett sådant grepp.

Den andra rutinerade skaparen, vars verk visas i galleriets stora salar, är islänningen Sigurður Guðmundsson. Sedan 1970-talet har han arbetat med idébaserad konst, drivit med sig själv och andra och dragit betraktaren vid näsan lite då och då. I så kallade ”fotografiska situationer” har han iscensatt tragikomiska scener, där humor har spelat central roll.

Annons
Annons
Annons