Ericsson: Förarlösa bussar hotar inte chaufförerna

Långsamma, men förarlösa. De automatiserade bussarna som rullar i Kista i veckan är världsunika – de styrs via 5g-nätet. Och enligt Jenny Lindqvist på Ericsson behöver inte bussarna vara dåliga nyheter för chaufförerna.

Under strecket
Publicerad
De förarlösa bussarna i Kista har plats för ungefär 10 personer.

De förarlösa bussarna i Kista har plats för ungefär 10 personer.

Foto: Anders Ahlgren
Jenny Lindqvist, chef för Intelligent Transport Systems på Ericsson.

Jenny Lindqvist, chef för Intelligent Transport Systems på Ericsson.

Foto: Anders Ahlgren
Det finns sammanlagt sex säten i den förarlösa bussen.

Det finns sammanlagt sex säten i den förarlösa bussen.

Foto: Anders Ahlgren
Annons

Det är inte särskilt ofta människor poserar framför en buss. Men i Kista i norra Stockholm verkar var och varannan människa vilja ta kort med de små vita fordonen. Troligtvis för att bussarna saknar förare.

Genom sensorer i bussen och i gatan kan de små eldrivna bussarna ta sig fram längs den drygt 200 meter långa avspärrade gatan. Utan att krocka med människor.

Annons
Annons
Annons