Annons

Här kan endast skolan få bakläxa

OLIKA BEHOV. Många skolor är alldeles för dåliga på att anpassa undervisningen efter elevers olika behov, visar en ny rapport från Skolinspektionen. Men på Gustav Adolfsskolan i Alingsås är det undervisningen, och inte eleverna, som får bakläxa när resultaten uteblir.

Uppdaterad
Publicerad

Skolinspektionen har granskat 40 grundskolor i Sverige för att se hur bra de är på att ta hänsyn till elevers olika förutsättningar och att ge samtliga elever möjlighet att nå målen. En rapport, som presenteras på måndag, visar att många skolor är dåliga på att anpassa undervisningen efter barns olika förutsättningar.

Ibland anpassas undervisningen inte alls. Det finns skolor där alla elever för det mesta gör samma sak, på samma sätt med samma material samtidigt.

Gustav Adolfsskolan i Alingsås får beröm av Skolinspektionen, som varit på besök. – Vårt jobb är att vi alltid ska anpassa oss efter eleven, det är det som det går ut på. Det är nog det som är vår styrka på den här skolan, säger Pia Nordh Stark, resursperson och fritidsledare, som här pratar med Jennifer Jacobsson och Elsa Bergman i 7C.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 1 av 8

Daniel Grönberg i 7C får hjälp av Eva Nattsén.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 2 av 8

– Vi kollar alltid av med eleverna. De brukar ha bra förslag på vad man kan göra för att det ska fungera bättre, säger Eva Svensson, resursperson på Gustav Adolfsskolan, här tillsammans med Elias Erhardsson i 8D.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 3 av 8

– Samhället har förändrat sig så elever är spontanare och öppnare i dag. Jag tycker att elever är trevligare i dag. När jag på 70-talet började på en högstadieskola och frågade ”Hur mår du?” så bara stirrade de på mig. Nu säger de ”Och hur är det med dig?”, berättar specialpedagog Lena Södergren som jobbat i 32 år på Gustav Adolfsskolan.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 4 av 8

– Jag har blivit mer styrkt i att arbeta med elevers styrkor och förmågor för jag har sett att det får väldigt goda resultat. Det du fokuserar på är det som växer. Man kan utveckla elevers kunnande utan att säga att de inte kan, säger Ann-Christin Pinola, rektor på Gustav Adolfsskolan i Alingsås.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 5 av 8

Elsa Lundberg, 9B, Frida Magnusson, 9E och Samir Jakupi, 8D.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 6 av 8

Nina Jansson, lärare på Gustav Adolfsskolan i Alingsås.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 7 av 8

Pia Nordh-Stark, fritidsledare på Gustav Adolfsskolan i Alingsås.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL Bild 8 av 8
Annons
Annons
Annons
Annons