Yes we Cannes nå 50/50!
Yes we Cannes nå 50/50! Foto: Charlotte Brunzell, Jacovides-Moreau Ill: Staffan Löwstedt

Har jämställdheten gått för långt i svensk film?

Under hösten höjdes röster om avgångskrav på Anna Serner. Svenska Filminstitutets vd har blivit en internationell kändis för sitt jämställdhetsarbete – men varför väcker hon så ont blod i Sverige?

Publicerad

I februari förra året, ett par veckor innan coronapandemin lamslog världen, arrangerades paneldebatten ”50/50: A roadmap for the future” på filmfestivalen i Berlin. Inledningstalaren Anna Serner presenterades som ”vd för Svenska Filminstitutet och en av jämställdhets­kampens rockstjärnor”, och berättade, ännu en gång, om hur Filminstitutets arbete för ökad jämställdhet i film­branschen gjort Sverige till ett föregångsland. 

Första gången den då relativt nytillträdda vd:n tog frågan om inkludering utanför landets gränser var 2013, när Filminstitutet presenterade en rapport under film­festivalen i Cannes. I den besvarades varje påstående om det svåra med att uppnå en jämställd filmproduktion metodiskt, med förslag på en konkret åtgärd.