X
Annons
X

Här bygger Sveriges hemligaste varv nya ubåtar

Den första svenska nya ubåten på 30 år byggs just nu i Karlskrona. SvD Näringsliv var med när Saab gläntade på dörren till sin största investering någonsin – det ombyggda ubåtsvarvet.

Läs mer om Svenska ubåtsprogrammet
Ubåten i Gotlandsklass har delats på mitten och får sedan ny utrustning. Efter att ubåten svetsats ihop igen slipar man ned fogarna manuellt. Dessutom blir det två ubåtar av den nya modellen A26.
Ubåten i Gotlandsklass har delats på mitten och får sedan ny utrustning. Efter att ubåten svetsats ihop igen slipar man ned fogarna manuellt. Dessutom blir det två ubåtar av den nya modellen A26. Foto: Glenn Pettersson/Saab

KARLSKRONA Det ser lite märkligt ut där nere i den ena delen av verkstadshallen. Stora helt cirkelrunda ramar står uppställda på rad och påminner om delarna av ett valskelett.

Ubåten i Gotlandsklass har delats på mitten och får sedan ny utrustning. Efter att ubåten svetsats ihop igen slipar man ned fogarna manuellt. Dessutom blir det två ubåtar av den nya modellen A26.

Foto: Glenn Pettersson/Saab Bild 1 av 6

Stålspanten till A26 är klara och ska sättas in i en sektion av skrovet till den nya ubåten. Antalet spant och hur tätt de sitter är hemligt. Två A26 ska levereras, under 2023 och 2024.

Foto: Glenn Pettersson/Saab Bild 2 av 6

Det ser ut som gigantiska bitar av ett rör som efterhand byggs ihop för att bli en ubåt på 2 000 ton.

Foto: Glenn Pettersson/Saab Bild 3 av 6

Ubåten Uppland har dragits upp för att delas på Saab Kockums varv i Karlskrona. Den ska få en sektion till och helt nya system.

Foto: Glenn Pettersson/Saab Bild 4 av 6

Gunnar Wieslander, vd för Saab Kockums, hoppas exportera många ubåtar.

Foto: Tomas Augustsson Bild 5 av 6

De nya A26-ubåtarna kan bland annat anpassas så att de kan avfyra kryssningsmissiler som Tomahawk.

Foto: Raytheon Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X