Annons

Här blir gamla rishögar som nya

Delar till den upphissade Forden fick man loss genom att välta två andra bilar. En bonde hjälpte till. "Han ville inte ta betalt för jobbet för han tyckte det var så roligt", säger Jan Olsson.
Delar till den upphissade Forden fick man loss genom att välta två andra bilar. En bonde hjälpte till. "Han ville inte ta betalt för jobbet för han tyckte det var så roligt", säger Jan Olsson. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det är nästan som trolleri. Jan Olsson renoverar gamla bilar så att de blir finare än när de var nya. Jobbet tar tid men att se det fina resultatet är värd all möda, tycker han.

TT
Publicerad

Det är extra välstädat när vi hälsar på i verkstaden. Jan Olssons dotter Wiona har tagit studenten och det rymliga garaget med två breda portar och en fikadel fick agera festlokal. Nu är studentattiraljerna borttagna och arbetslokalen klar för jobb igen.

Men något säger mig att den är i fint skick andra dagar på året också. Här jobbar nämligen bilrenoverare som är konstnärer och detaljer och finlir är standard. Inget lämnas åt slumpen.

Jan Olsson (till vänster) och Sten-Inge Tillkvist har jobbat tillsammans sedan 1984. De lämnar inget åt slumpen. "Vi gillar den gamla skolan – att reparera i stället för att byta ut", säger Jan.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 8

Framskärmen var dåligt renoverad från början med hål som armering. Nu är det omgjort enligt konsten alla regler.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 2 av 8

Bromsservons lilla backventil finns inte att köpa men är en viktig detalj för att bromssystemet ska fungera. Jan & Co lyckades ändå öppna den, göra rent inuti och sedan pressa ihop den igen så den blev tät. "Aluminium är mjukt och det var därför vi kunde få upp den", säger Jan Olsson.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 8

Motorn till Amazonen, en Volvo B18 sport, är som ny. Den är nedplockad i detalj, renoverad, rengjord, lackad och hopmonterad igen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 4 av 8

"Det här är vackert", säger Jan Olsson och visar den nya framvagnsupphängningen med kuggstångsstyrning som de byggt. Rören är av stål i stället för koppar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 5 av 8

Skivbromsar i stället för de gamla trumbromsarna sitter på Forden, en Maverick från 1972. Allt för att matcha den kraftfulla motorn från en nästan ny Mustang.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 6 av 8

Jan Olsson renoverar bilar i ett garage i Kvicksund. Här under en Ford Maverick från 1972.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 7 av 8

Motorn till Amazonen, en Volvo B18 sport, är som ny. Jan Olsson har plockat ned den i detalj, rengjort, lackat och hopmonterat den igen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 8 av 8
Annons
Annons
Annons
Annons