X
Annons
X

”Här är tre myter som skadar svenska skolan”

Godtyckliga påståenden om under­visning får utrymme i skoldebatten på bekostnad av vetenskapliga riktmärken. Det är dags att göra upp med de akademiska myterna om skolan, skriver­ universitetslektorn Björn Sjödén.

Att ”allting finns på internet” har lett till missuppfattningen att elever bara behöver lära sig att söka kunskap men inte under­visas i grundkunskaper, skriver debattören.
Att ”allting finns på internet” har lett till missuppfattningen att elever bara behöver lära sig att söka kunskap men inte under­visas i grundkunskaper, skriver debattören. Foto: Jessica Gow/TT

Skollagen ska garantera alla de barn som snart börjar ett nytt år i skolan en utbildning på vetenskaplig grund. Skoldebatten präglas dock av graverande missuppfattningar om dagens elever och deras­ sätt att lära, som saknar vetenskapligt stöd – vilket drabbar förtroendet för vetenskapen själv.

Att ”allting finns på internet” har lett till missuppfattningen att elever bara behöver lära sig att söka kunskap men inte under­visas i grundkunskaper, skriver debattören.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 2

Björn Sjödén.

Foto: Privat Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X