Annons
X
Annons
X

Här är Sveriges blötaste generationer – och de torra

Premium

Olika årgångar: Attityden till alkohol när vi var unga påverkar våra dryckesvanor upp i åren. I Finland talar man om ”den våta generationen”, de födda mellan 1945–1954. Även Sverige har sin blöta generation – och andra som är torrare.

En man bär tre backar mellanöl som han just har handlat i en närbutik i Stockholm den 30 juni 1977, sista dagen då mellanöl med alkoholstyrkan 3,6 viktprocent (4,5 volymprocent) fick säljas i matvarubutiker i Sverige. Mellanölsgenerationen har fortsatt att ha en relativt hög alkoholkonsumtion.
En man bär tre backar mellanöl som han just har handlat i en närbutik i Stockholm den 30 juni 1977, sista dagen då mellanöl med alkoholstyrkan 3,6 viktprocent (4,5 volymprocent) fick säljas i matvarubutiker i Sverige. Mellanölsgenerationen har fortsatt att ha en relativt hög alkoholkonsumtion. Foto: Kent Östlund

Vi vill gärna tro att vi är självständiga och rationella när vi bestämmer om, eller hur mycket, alkohol vi vill dricka och vad vi tycker är särskilt gott. De flesta dricker mer när de är yngre, bromsar in när de får familj och drar ner på takten ytterligare när de blir äldre. Men vi påverkas också av pris och tillgänglighet på alkohol och vad som är populärt att dricka under en viss period. Men förutom ålders- och periodeffekt så finns också en generationseffekt.

En man bär tre backar mellanöl som han just har handlat i en närbutik i Stockholm den 30 juni 1977, sista dagen då mellanöl med alkoholstyrkan 3,6 viktprocent (4,5 volymprocent) fick säljas i matvarubutiker i Sverige. Mellanölsgenerationen har fortsatt att ha en relativt hög alkoholkonsumtion.

Foto: Kent Östlund Bild 1 av 9

En flaska Absolut Rent Brännvin och en flaska Reymersholms Kron-Brännvin. ”Folkkonjaken” Eau-de-Vie med etiketter från 20-, 30- och 40-tal.

Foto: Svenskt Pressfoto/Spritmuseum och TT Bild 2 av 9

Mellanöl.

Foto: Jan Collsi /TT Bild 3 av 9

Den populära whiskyn Standard Selection lanserades redan på 1920-talet, här en etikett från 1969. Explorer lanserades 1961.

Foto: Spritmuseum Bild 4 av 9

Vino Tinto med 50-talsetikett och en storsäljare från 1970-talet - Kir.

Foto: Spritmuseum Bild 5 av 9

Lantviner lanserades 1983 och blev en succé. Var femte såld vinflaska på Systembolaget 1984 var ett lantvin.

Foto: Spritmuseum Bild 6 av 9

Coteaux du Languedoc och riojan Lagunilla Rioja sålde bra på 80-talet.

Foto: Spritmuseum Bild 7 av 9

Vin i tetra-pak var en nyhet på 90-talet, som Åkesson Terra dell’Oro.

Foto: Spritmuseum Bild 8 av 9

Cider är populärt bland unga kvinnor och hantverksöl har blivit trend.

Foto: Spritmuseum Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X