Annons
X
Annons
X
Bilsalongen i Genève 2017

Höhö-grabbiga motorvrål snarare än framtid i Genève

Supersportbilar, suvar och åter suvar men förvånansvärt lite framtid. Det är intrycken när den 87:e Genèvesalongen slagit upp portarna. Svenska Dagbladets Jonas Fröberg tar dig med på en rundtur på de röda mattorna runt världens trevligaste bilsalong.

Lamborghini Huracán.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 2

Volvo XC60.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2

Bild 1 av 7

Lamborghini Huracán.
Lamborghini Huracán. Foto: Malin Hoelstad

GENÈVE Det sorlar förväntansfullt i Volvos monter, den som alltid är på samma ställe år efter år. På Genèvesalongen, en av världens mest galna och roliga bilsalonger. Här har det alltid funnits plats för det småskaliga och annorlunda – sammanvävt med de stora tunga biltrenderna.

För oss svenskar var Volvos nya mellansuv XC60 det stora dragplåstret – som inför eurovisionsschlagern eller Kalle Anka på julafton samlades vi runt Volvos monter när skynket föll klockan 10.55 på tisdagen. Det är Volvos i särklass viktigaste bil: Nära 4 av 10 sålda Volvobilar är en XC60, som verkar i världens mest snabbväxande bilsegment.

Volvo XC60. Foto: Malin Hoelstad

Då gäller det för Volvo att hålla sig inom ramarna. Vilket man gjort, med bravur. Försiktigt formgiven såg den ut som en krympt XC90 och med inredning och instrumentering i princip kopierad från storasyskonen XC90 och S/V90. Det är Volvos tredje bil på SPA-plattformen och den första i 60-serien. Jag gick runt och kände, öppnade och stängde dörrar och torrsimmade bakom ratten. Visst. Den får godkänt med halvt snäpp sämre premiumkänsla än XC90. Men instegspriset för T5 på 422 900 kronor är hela 48 000 mer än motsvarande modell i den utgående XC60-generationen. I Sverige kan XC60 få det motigt prismässigt just genom att Volvo tagit ett stort steg på lyxbilsstegen.

Konkurrens saknas milt sagt inte. Suvar brukar vara ett stort tema på mässan men i år var. De. Överallt.

Annons
X
Annons
X

Nya lyxiga Range Rover Velar.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Bild 2 av 7

Nya lyxiga Range Rover Velar.
Nya lyxiga Range Rover Velar. Foto: Malin Hoelstad

Mitt emot Volvo ståtade exempelvis den lyxiga Range Rover Velar, som fyller tomrummet mellan den mindre Evoque och större Sport-modellen. Byggd på samma plattform som Jaguar F-Pace är den mer personbilslik och låg än Range Rover brukar vara – och en tuff konkurrent till Volvo XC60.

Det är även nya Volkswagen Tiguan Allspace – en sjusitsig och något större Tiguan, liksom dess duktiga koncernkusin Skoda Kodiaq Scout – även den sjusitsig men mer terrängfähig. Dessa två sista visar också på, ursäkta ordet, kannibalismen inom VW-familjen.

Annons
X
Annons
X

Porsche Panamera Sport Turismo.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Bild 3 av 7

Porsche Panamera Sport Turismo.
Porsche Panamera Sport Turismo. Foto: Malin Hoelstad

En liten kombitrend fanns i form av nya Opel Insignia Sports Tourer (det är nästan hjärteskärande hur pr-strategerna försöker skyffla undan ordet kombi) och inte minst den både svulstiga och välskulpterade Porsche Panamera Sport Turismo.

Under många år var elbilar den stora trenden som bröt igenom bruset. Men nu kom de i skymundan för för vrålande motorer som stal nästan all uppmärksamhet: I år var det supersportbilarnas år.

Annons
X
Annons
X

Lamborghini Huracán.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Bild 4 av 7

Lamborghini Huracán.
Lamborghini Huracán. Foto: Malin Hoelstad

Mitt i Lamborghinis monter stod den, Lamborghini Huracán med guldfärgade fälgar, mäktig bakvinge och efternamnet Perforante. Den har samma 5,2 liters V10 som i övriga Huracánmodeller men med 640 hästkrafter i stället för 600. 0-100 kilometer i timmen görs på 2,9 sekunder.

Hos Mclaren lanserades 720S, den muskulösa och välskulpterade ersättaren till 650S. Som namnet antyder har den 720 hästkrafter ur sin V8.

Annons
X
Annons
X

Ferrari 812 Superfast.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Bild 5 av 7

Ferrari 812 Superfast.
Ferrari 812 Superfast. Foto: Malin Hoelstad

Och Ferrari tog ifrån tårna när man visade den nya 812 Superfast, som egentligen är en stark facelift av Ferrari F12 med en V12:a på 800 hästkrafter och som gör 0 till 100 på 2,9 sekunder.

Och så det intressanta: De här supersportbilarna tog mycket syre på Genèvebilsalongen som ska vara en spegel av framtiden, samtidigt som bilbranschen genomgår sin största förändring någonsin. Fyra megatrender ändrar nu bilbolagens affärsmodell i grunden. Elektrifiering, uppkopplade- och självkörande bilar och annan mobilitet. Lägg till att dieselmotorn snabbt blivit samhällets paria sedan biltillverkarna fuskat med kväveoxidutsläpp och allt fler storstäder börjar förbjuda dieselbilar. Och nya spelare som Apple och Google.

Ibland kändes mässan som en verklighetsflykt från just detta.

Annons
X
Annons
X

Koenigsegg.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Bild 6 av 7

Koenigsegg.
Koenigsegg. Foto: Malin Hoelstad

Men Genève är också mer. Det är lika intressant varje år: Ska Sverigebekanta Spyker och den gänglige sportbilsdandyn Victor Muller dyka upp? Jo, han som står åtalad för flera grova ekobrott som högste chef för Saab Automobile har än en gång lyckats få en okänd investerare att stödja och nu stod han med sportbilsentreprenören Kristian von Koenigsegg i montern på sin presskonferens. Muller ska köpa motorer på 600 hästkrafter av Koenigsegg och byta ut V8:orna från Audi.

För alla som kan sin Saabhistora var det starkt att se de två bredvid varandra. Koenigsegg var en viskning från att köpa Saab Automobile 2009 men drog sig ur i sista sekund. Och in kom, just det... Nu stod de här. 8 år senare. Som i en annan värld. I en annan dimension.

Annons
X
Annons
X

Vanda Dendrobium – superelbil från Singapore.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Bild 7 av 7

Vanda Dendrobium – superelbil från Singapore.
Vanda Dendrobium – superelbil från Singapore. Foto: Malin Hoelstad

Och visst fanns, som alltid i Genève, häftiga framtidsstudier. Som Volkswagens Sedric: Ett självkörande egensinnigt mellanting mellan R2D2 (roboten i Stjärnornas krig) och en gammal folkabuss som saknade både ratt och pedaler.

Eller Vanda Dendodrobium, en dramatiskt formgiven supersport-elbil från bolaget Vanda Electrics, ett Singaporebaserat bolag som specialiserat sig på batteriteknik och mobilitet och vars moderbolag gör militärfordon. Ännu ett startup-bolag som ger sig in i bilindustrin från sidan, precis som Tesla gjorde.

Så hade vi elbilskonceptet Bentley EXP 12 Speed 6e concept och många många fler. Men intrycket sitter ändå i: Det var väldigt mycket plåt på fyra hjul med höhö-grabbiga motorvrål. I en tid när det borde stå helt andra bilar i montrarna.

Annons
Annons
Annons
X
Annons
X