Annons

Här är några av de varumärken som görs om

Ris, glass, tandkräm och ishockeylag. Här är några av de varumärken som ser över och förändrar sin paketering och marknadsföring efter den senaste tidens kritik över rasism och stereotyper.

Under strecket
Sofia Eriksson / TT
Publicerad

Det amerikanska företaget Quaker Oats medger att varumärket Aunt Jemima har sina rötter i en rasistisk stereotyp.

Foto: Ashley Landis/AP/TT

Sirapsflaskan från varumärket Mrs. Butterworth's är snart historia, enligt Conagra Brands.

Foto: Ben Margot/AP/TT

Hockeylaget Frölunda har beslutat sig för att skrota "indianen" i sitt namn och logotyp.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins har kritiserats för sitt namn och logotyp i årtionden. Först i somras kom beskedet att laget blir Washington Football Team medan det funderar över sitt nya varumärke.

Foto: Susan Walsh/AP/TT

Uncle Ben's

Riset Uncle Ben's döps om till Ben's original och logotypen med en äldre svart man i fluga slopas. Kritiken har främst fokuserat på att termen "uncle" är nedsättande och märkets bildspråk påminner om slaveri. De nya förpackningarna ska nå hyllorna nästa år, enligt det amerikanska företaget Mars som säger att man förstår att namnet och logotypen förknippas med något nedsättande.

Annons
Annons
Annons