Här är Indiens mediedrottning

NEW DELHI Papperstidningens svanesång har de senaste åren varit det stora samtalsämnet för västerländska medier. I Indien är det tvärtom. SvD Näringsliv har träffat Shobhana Bhartia, indisk tidningsdrottning och ordförande i mediehuset HT Media Group. Hon rustar för ett ökat tidningsläsande, sida vid sida med nya medieplattformar.

Under strecket
Publicerad
”Det är en logistisk mardröm om jag ska vara ärlig”, säger Shobhana Bhartia om indiska tidningars många lokala upplagor.

”Det är en logistisk mardröm om jag ska vara ärlig”, säger Shobhana Bhartia om indiska tidningars många lokala upplagor.

Foto: SHOME BASU/ALL OVER PRESS
Annons

Shobhana Bhartia har en sits som många tidningsmakare måste avundas. Medan stora dagstidningar i Europa och USA ser upplagan stadigt sjunka, spås den indiska tidningsmarknaden växa starkt framöver. 2007 såldes 99 miljoner tidningar i Indien, vilket gör landet till världens näst största tidningsmarknad efter Kina. Och eftersom läskunnigheten i Indien bara är omkring 65 procent väntas efterfrågan på tidningar stiga i takt med att allt fler lär sig att läsa.

Engelskspråkiga Hindustan Times och hindispråkiga Hindustan är HT Medias flaggskepp med en daglig upplaga på omkring 1,2 miljoner vardera. Hindustan Times har en stolt historia. Den startades 1924 på Mohandas Gandhis uppmaning att Indien behövde en tidning som var mot det brittiska kolonialväldet och den finansierades av Shobhana Bhartias farfar, industrimagnaten GD Birla. 2005 tog Shobhana Bhartia företaget till Bombaybörsen för att få kapital till expansion, men Birlafamiljen är fortfarande huvudägare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons