Annons

Här är Ferraris nya "miljöbil"

Motorerna består av en V8 på 780 hästkrafter samt tre elmotorer, en längst bak i bilen och två där fram. Totalt sett betyder detta cirka 1 000 hästkrafter.
Motorerna består av en V8 på 780 hästkrafter samt tre elmotorer, en längst bak i bilen och två där fram. Totalt sett betyder detta cirka 1 000 hästkrafter. Foto: Ferrari

Inte ens Ferrari kan blunda för utvecklingen inom bilindustrin.

Lyxbilstillverkaren lanserar nu sin första laddhybrid, med 1 000 hästkrafter och en toppfart på 340 kilometer i timmen.

Prislapp och batterikapacitet lär dock skrämma bort den miljömedvetna spekulanten.

Tobias Österberg / TT
Publicerad

När de stora biljättarna under en längre tid tagit fram och producerat olika varianter av hybrid- och elbilar har det funnits ett svagare intresse bland en del tillverkare i segmentet superlyxiga sportbilar.

En förändring är dock på väg, bland annat genom Porsche och svenska Koenigsegg, men där kanske nyheten från Ferrari ses som det allra mest talande exemplet.

Ferrari har lanserat sin första laddhybridbil, som fått namnet SF90 Stradale. Modellen räknas som Ferraris mest kraftfulla hittills och kan bland annat göra 0–100 kilometer i timmen på 2,5 sekunder.

Foto: Ferrari Bild 1 av 4

Den nya modellen är tänkt att serietillverkas och leveransdatum är satt till sommaren 2020. Efter att visat upp den för journalister har Ferrari bjudit in 2 000 trogna kunder för en specialdemonstration.

Foto: Ferrari Bild 2 av 4

Ferraris drag att tillverka en laddhybrid följer efter att flera konkurrenter, bland annat Porsche och BMW, redan gått den vägen.

Foto: Ferrari Bild 3 av 4

Som en säkerhetsåtgärd för att föraren ska hålla händerna på ratten har Ferrari låtit informationsskärmen hamna bakom ratten i stället för som på de flesta bilar till höger. Informationsskärmen som har HD-kvalitet fungerar också som en pekdisplay, dock kan merparten av bilens funktioner, exempelvis vindrutetorkare, styras via ratten.

Foto: Ferrari Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons