Annons

Här är det bara framåt som gäller

Varför bara springa när man kan kombinera löpningen med olika typer av hinder? Lopp som Tough viking slår alla rekord och nu vill Konstantin Avramidis lansera hinderbaneträning för allmänheten. SvD:s Petra Månström hängde på Gladiatorvinnaren under en adrenalinstinn förmiddag ute på Djurgården.

Under strecket
Publicerad

Konstantin Avramidis är yrkesmilitär och hinderbaneentreprenör. Nu vill han få fler att upptäcka träningsformen i Sverige.

Foto: BEZAV MAHMOD

Monkey bar (armgång) är ett krävande hinder där tricket är att ”cykla” medan du håller höften och övriga kroppen i rätt riktning. Hindret handlar om både teknik och styrka. Träna din greppstyrka genom att bara hänga i hindret så länge du orkar, gärna med en arm åt gången.

Foto: BEZAV MAHMOD

Konstantin Avramidis, vinnare i 2014 års upplaga av Gladiatorerna, förklarar hur man ska forcera hindret ”wall” (vägg).

Foto: BEZAV MAHMOD

Hindret väggen handlar om att våga använda farten in mot hindret samt benen på rätt sätt för att armarna ska avlastas. Träna gärna vanliga indianhopp för att bli bättre på det här hindret.

Foto: BEZAV MAHMOD

Konstantin Avramidis visar hur man ska ta sig ner från den 2,60 meter höga väggen på bästa sätt.

Foto: BEZAV MAHMOD

Obstacle training är inget för den som räds blåmärken eller blodvite.

Foto: BEZAV MAHMOD

Konstantin Avramidis förklarar hur man ska ta sig ner från den 2,60 meter höga väggen.

Foto: BEZAV MAHMOD

Ute på Djurgården har Konstantin Avramidis byggt upp en egen hinderbana bestående av tre hinder.

Foto: BEZAV MAHMOD

Wall climb (repvägg) handlar om att hitta rätt vinkel, luta sig bakåt för att skapa tryck i benet så att det blir som ett stöd in mot väggen. Böjer man benen blir det mycket jobbigare då man tvingas dra upp hela kroppen.

Foto: BEZAV MAHMOD

Armgången blir enklare att komma igång med om man får hjälp med att sitta på någons axlar och lättare kan få den pendelrörelse som krävs för att kunna ta sig framåt.

Foto: BEZAV MAHMOD

Inför obstacle training-passet kör vi uppvärmning med lätt jogg och lite rörlighetsövningar.

Foto: BEZAV MAHMOD

SvD:s reporter forcerar hindret ”väggen”.

Foto: BEZAV MAHMOD

Konstantin Avramidis förklarar hur man ska attackera armgången.

Foto: BEZAV MAHMOD

Det är bara framåt!

Konstantin Avramidis uppfordrande ord ekar i huvudet när jag spottar i handflatorna, gnuggar dem mot varandra och tar tag i det tjocka repet. Jag rycker i det en gång för att säkerställa att det sitter fast, precis som jag nyss har fått lära mig. Försöker skapa rätt vinkel mot väggen med benen och ömsom klättra, ömsom dra mig upp.

Annons
Annons
Annons