Annons

Nya bilindustrin – Apple med i leken

Det finns många idéer om hur de självkörande bilarna ska bli. På bilsalongen i Paris visade Renault upp en självkörande limmopod.
Det finns många idéer om hur de självkörande bilarna ska bli. På bilsalongen i Paris visade Renault upp en självkörande limmopod. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Konkurrenter eller partners? Bilindustrin har tvingats till en rad samarbeten för att klara av ökade kostnader efter skärpta utsläppsregler och utveckling av självkörande bilar och eldrift. Resultatet: en mängd oheliga allianser.

Publicerad

Bilindustrin står mitt uppe i en drastisk förändring där förhållandet mellan bolagen kastas om. Och inte blir det bättre av att de stora it-företagen också trycker på och vill in på den nya fordonsmarknad de ser framför sig.

Utvecklingen gör att biltillverkarna tvingas tänka nytt och inleda samarbeten med konkurrenterna för att få någon att dela kostnaderna med. Det har kort sagt blivit en uppsjö av oheliga allianser både när det gäller eldrivna bilar och utvecklingen av självkörande fordon.

Ett testfordon från Ford och Argo AI kör på gatorna i Detroit i slutet av juni.

Foto: Jeff Kowalsky / TT Bild 1 av 10

BMW och Daimler har inlett ett långsiktigt samarbete kring självkörande bilar. Bilden är skapad i dator.

Foto: Daimler AG Bild 2 av 10

De självkörande bilar som GM och Cruise planerar för ska levereras utan ratt och pedaler. Bilden är skapad i dator.

Foto: GM Bild 3 av 10

Hyundai har inlett ett samarbete med Aurora för självkörande bilar.

Foto: Hyundai Bild 4 av 10

Volvo och Uber har precis visat upp den första produktionsbilen i sitt samarbete.

Foto: Volvo Cars Bild 5 av 10

Googleanknutna Waymo har jobbat länge med självkörande bilar och kört mängder med tester.

Foto: Waymo Bild 6 av 10

Einride har bland annat visat upp sin självkörande lastbil i Kista.

Foto: Joakim Ståhl Bild 7 av 10

Så här såg det ut i början av juli när eldrivna taxibilar lanserades i Chengdu, Kina.

Foto: Imaginechina / TT Bild 8 av 10

Volkswagen ska börja tillverka sin nya elbil ID.3 innan året är slut. Bilen ska klara sträckor upp till 55 mil.

Foto: Volkswagen AG Bild 9 av 10

Toyota och Subaru ska tillsammans utveckla en plattform för elbilar.

Foto: Toyota/Subaru Bild 10 av 10
Annons
Annons
Annons