Annons

Hantera kaoset – genom att ta en powerpaus

Ett sätt att ta hand om hjärnan i vardagen är powerpauser där man riktar fokus på andetaget.
Ett sätt att ta hand om hjärnan i vardagen är powerpauser där man riktar fokus på andetaget. Foto: Johanna Aggestam

Psykologen Johan Bergstad vill förenkla klassiska tekniker från meditation och mindfulness – för att göra det lätt för alla att fokusera i vardagen. ”Vill du hjälpa barnen – fokusera på dig själv. De tittar på dig”, säger Johan Bergstad.

Under strecket
Publicerad

Psykologen Johan Bergstad vill ge sina läsare handfasta verktyg för att ”låta den inre dimman lätta”.

Foto: Johanna Hanno Bild 1 av 5

I sin bok liknar Johan Bergstad fokusträning vid att stämma ett instrument.

Foto: Johanna Aggestam Bild 2 av 5

Förmågan att fokusera hjälper både din karriär och din hälsa.

Foto: Johanna Aggestam Bild 3 av 5

För varje notis du får på din telefon så triggas larmssystemet i hjärnan.

Foto: Johanna Aggestam Bild 4 av 5

”Var själv som du vill att ditt barn ska vara, det hjälper mest”, säger psykolog Johan Bergstad.

Foto: Johanna Aggestam Bild 5 av 5

Vem har inte hört att vägen till lycka är att vara närvarande – att ”bara vara i nuet”?

Men vad gör man om nuet består av skrikande barn, en partner som eventuellt vill skiljas och krånglande kollegor – och alla dessa faktorer attackerar hjärnan på samma gång?

Annons
Annons
Annons