Hans filmer slår an en ton av tidlöshet

MÄSTERLIG STILIST Lagom till pensionen hämtar filmaren Roy Andersson hem priser och tillägnas retrospektiver som aldrig förr. Men engagemanget är fortfarande en drivkraft – och nu letar han finansiärer till finalen i trilogin om det svenska samhällsbygget.

Under strecket
Publicerad

Roy Andersson menar att filmbranschen är allt för färgad av hur man gör en säljande film. Han vill hellre bryta ny mark än tjäna pengar på gamla värderingar.

Foto: CAROLINE TIBELL
Annons

Tjugo spänn för vhs-kopiorna av Sånger från andra våningen och En kärlekshistoria. I fönstret till studion på Sibyllegatan i Stockholm rear Roy Andersson ut 1900-talsformatet av sina kritikerfavoriter. Innanför ytterdörren står lådor med ketchup, som en för­aning om den dekor i själva ateljén där några aktuella reklamfilmer i det typiskt bleksiktiga, Anderssonska köket just spelats in.

Lika gråa och stiliserade som hans filmer är, lika färgstarkt och charmigt rörigt visar sig hans arbetsrum vara. Bakom skrivbordet som gud glömde sitter Roy Andersson och planerar för vårens resor, just hemkommen från intervjuer och premiärer av Du levande i Düsseldorf och Berlin. Filmen ska just gå upp i England och snart väntar en retrospektiv på filmfestivalen i Prag.

Annons
Annons
Annons