Axel Törneman: ”Bohemliv och modernitet”Hans breda palett sätter myror i huvudet

Axel Törneman, ”Nattcafé II”, 1906, olja på duk, 179 x 200 cm, Thielska Galleriet.
Axel Törneman, ”Nattcafé II”, 1906, olja på duk, 179 x 200 cm, Thielska Galleriet. Foto: Per Myrehed/Thielska Galleriet

Dekadent nattliv i Paris, bondliv i Bretagne, utsmyckningar i Riksdagshuset och societetsporträtt – allt målat i olika stilar. Dan Backman försöker få grepp om den ombytlige värmlänningen Axel Törneman.

Under strecket
Publicerad
Axel Törneman, Studie till ”Nattcafé”, 1906. Tusch på papper.

Axel Törneman, Studie till ”Nattcafé”, 1906. Tusch på papper.

Foto: SvD
Axel Törneman, ”Porträtt av Gudrun”, 1904. Olja på duk.

Axel Törneman, ”Porträtt av Gudrun”, 1904. Olja på duk.

Foto: Bengt Wanselius
 Axel Törneman, ”Bretagnare II”, 1905. Olja på duk.

Axel Törneman, ”Bretagnare II”, 1905. Olja på duk.

Foto: Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet
Illustrationer och bokomslag av Axel Törneman i en monter på Thielska Galleriet.

Illustrationer och bokomslag av Axel Törneman i en monter på Thielska Galleriet.

Foto: Per Myrehed/Thielska Galleriet
Annons

Det fanns en tid för länge sedan då Axel Törneman (1880–1925) var en både omsusad och omdiskuterad svensk modernist. Främst här hemma, men i viss mån också internationellt. Framför allt i Paris där han fick sitt genombrott 1905 på den jurybedömda och vid tiden så viktiga Höstsalongen.

Året därpå medverkade han med målningen ”Nattcafé”, det konstverk som kommit att bli hans mest kända i Sverige. Den nyligen restaurerade oljemålningen, med dess dunkelt skimrande och febrigt absintgröna skildring av dekadent uteliv i Paris, inköptes av Ernest Thiel och ingår alltsedan dess i den extraordinära konstsamlingen på Blockhusudden, Djurgården.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons