Recension

Gabriella Loeb & Martha Ossowska PersonHänförande händer rymmer starka känslor

Martha Ossowska Persson, detalj ur ”Sweetie”, 2015Akvarell på papper.
Martha Ossowska Persson, detalj ur ”Sweetie”, 2015Akvarell på papper. Foto: Jean-Baptiste Beranger

I detaljerade akvareller fångar Martha Ossowska Persons händer hela känslo­registret – från våldsamt till skört. Även hos Gabriella Loeb är hantverket enastående.

Under strecket
Publicerad
Gabriella Loeb, ”One who once was”, 2014. Bomull/toile, harts, akryl, stål.

Gabriella Loeb, ”One who once was”, 2014. Bomull/toile, harts, akryl, stål.

Foto: Jean-Baptiste Beranger
Annons

Giovanni Morelli (1816–1891) skulle ha blivit överlycklig på Cecilia Hillströms Gallery. Morelli var en italiensk konnässör och konsthistoriker, omåttligt populär på sin tid. Han hade först studerat medicin i Tyskland och specialiserade sig på jämförande anatomi. Vid slutet av 1800-talet började Morelli publicera sina studier över renässanskonst. Han kom fram till att de stora mästarna kunde identifieras genom analys av betydelsefulla detaljer – deras sätt att måla öron, ögon och naglar bland annat. I konstnärernas sätt att handskas med små anatomiska beståndsdelar fanns deras fingeravtryck. Idén, i en modifierad form, tillämpades framöver i vissa konstvetenskapliga metoder. Det är en annan historia dock.

Martha Ossowska Perssons akvareller skulle hur som helst kunna bli en perfekt fallstudie för Morelli. Händer är hennes huvudmotiv. Det stora formatet utgör en utmaning både för konstnären och betraktaren. Allt kommer så nära – det är som om händerna sträcktes ut mot oss, medan bilderna håller på att sluka upp världen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons