Annons

Handelsbankens samhällsansvar ifrågasätts

Handelsbanken bör ta ett ansvar för de kunder som nu får svårare att sköta sina banktjänster när nästan 200 fysiska kontor försvinner, anser Eva Eriksson vid SPF Seniorerna

– Det är en stor samhällsfråga hur man ska ge medborgarna möjlighet att delta i det digitala samhället.

Under strecket
Anna Hansson / TT
Publicerad

Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna.

Foto: Tomas Södergren

Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank- och Finansbyrå. Arkivbild.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Konsekvenserna för de som redan har svårt att utföra sina banktjänster digitalt blir många när Handelsbanken nu ska lägga ner 180 av sina 380 kontor fram till år 2021. Det anser företrädare för flera organisationer som TT talat med.

– Det finns en grupp i samhället som inte har möjligheter till digitala system och blir alldeles utanför. I det här fallet innebär det att man inte kan sköta sina bankärenden, säger Eva Eriksson, förbundsordförande vid SPF Seniorerna.

Annons
Annons
Annons