Annons
X
Annons
X

Han vill ta ”lyxtaxin” till alla storstäder

Han vill ta “lyxtaxin” till världens alla storstäder. SvD Näringsliv mötte startup-veteranen Simon Breakwell, ansvarig för etableringen av taxitjänsten Uber i Europa.

Simon Breakwell, Uber.
Simon Breakwell, Uber. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

9 SNABBA

Jag måste fråga, vad är Uber egentligen?

– Uber är en tjänst som låter vem som helst beställa en lyxigare bil med förare, en slags limousinservice helt enkelt. Men vi riktar oss till en bred publik, allt från affärsmän och -kvinnor på väg till ett möte, till par på middagsdejt eller helt enkelt ett gäng kompisar ute för en trevlig kväll.

Hur fungerar tjänsten?

Annons
X

– Du knappar in dina uppgifter i en app, och då du vill boka en bil utgår appen från mobilens gps. Närmaste lediga bil får ett meddelande och du kan följa bilens väg till dig på en karta i appen. När du anländer till din destination dras beloppet från det konto du angav då du registrerade dig för tjänsten. Vi äger dock inga bilar utan förmedlar kontakt mellan etablerade förare och kunder.

Och det är lite dyrare än en vanlig taxi antar jag?

– Våra priser är jämförbara med taxipriser, men under de billigare taxitiderna är Uber dyrare.

Hur länge har bilar rullat i Stockholm under Uber-flagg?

– Vi lanserade tjänsten i Stockholm för runt sex veckor sedan. Och precis som i alla städer där vi etablerat oss har folk frågat om det verkligen är rätt stad, om tjänsten verkligen passar den svenska marknaden. Men det har rullat på, minst sagt. Faktum är att Stockholm är den stad där vi vuxit absolut snabbast.

Ni har stött på patrull i en del städer, från taxibranschen.

– Det stämmer, men det gäller främst städer i USA. Innan vi går in på en ny marknad tar vi oss en ordentlig titt på det regelverk som finns där, för att undvika ovälkomna överraskningar. Inget av fallen där vi stött på motstånd har dock handlat om att Uber inte varit lagliga.

Hur stort hot utgör ni mot taxibranschen?

– Jag tror inte att vi är ett större hot. Taxibranschen är en livaktig bransch där det händer mycket, och vad vi erbjuder är en helt ny tjänst. I vissa amerikanska städer har vi till och med gjort gemensam sak med etablerade taxichaufförer, och gjort dom till en del av Uber-nätverket. Det är något vi kan komma att göra även i Europa så småningom.

Uber är inte det enda startup- bolag du varit involverad i. 1996 grundade du resetjänsten Expedia. Kan man säga att du är en veteran i branschen?

– Ja, det kan man nog säga. Men jag måste säga att jag känner mig lite kluven inför det faktumet.

Hur har branschen förändrats?

– För det första så har de smarta telefonerna helt ritat om kartan, i dag utgör de basen för de flesta nya idéer. En annan sak som förändrats är tempo. Om man för tio år sedan kunde ta 5–6 år på sig för att bygga ett bolag gör man i dag samma resa på mellan 18 och 24 månader. En av anledningarna är att dagens användare är betydligt snabbare på att ta till sig nya saker, men att de tröttnar lika snabbt.

Du sitter i styrelsen för de relativt nykläckta reseföretagen Hipmunk, Trover och HomeAway. Vilka är de starkaste trenderna inom resebranschen?

– På nätet finns det ett par stora väletablerade spelare. Samtidigt finns det utrymme för nya aktörer att komma in och rita om kartan. Vissa aktörer har fångat upp den sociala aspekten av resande och turism, som Airbnb. Jag tror att den aktör som knäcker den sociala koden i reseindustrin kan bli hur stor som helst, men ännu har ingen lyckats.

Testa dig i våra motorquiz

Quiz: Känner du igen bilmärket? quiz.svd.se Quiz: Vad vet du om lyxjakter? quiz.svd.se Nytt quiz: Gissa bilar i 60-talets Stockholm svd.se Webb-tv: Bilduellen – Porscharnas kamp svd.se Webb-tv: Finns ”Bubblan” i Beetle? svd.se Quiz: Vad kan du om Saab? quiz.svd.se
Annons
Annons
X

Simon Breakwell, Uber.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X