Tobias skrämmer till läsning

Ungdomar som inte får nog av skräckhistorier. Skolbibliotekarien Tobias Gard möter dem dagligen och startade till slut podcasten Död mans pod. Resultatet: Fler lånar böcker.

Genom skräck. Tobias Gard från Trollhättan har upptäckt ett effektivt sätt att sprida läslust.
Genom skräck. Tobias Gard från Trollhättan har upptäckt ett effektivt sätt att sprida läslust. Foto: Christine Karlsson

"Blir det en läskig berättelse idag?"

Tobias Gard får frågan nästan varje gång han ska starta en lektion.

Eleverna kommer faktiskt in och lånar böcker eftersom de har hört delar ur dem i podden.

Som skolbibliotekarie vill han kunna erbjuda eleverna berättelser inom olika genrer och funderade länge på hur deras behov av att höra skräckberättelser skulle bli stillat.

– Jag lyssnar själv mycket på poddar, känner väl till Creepypodden för vuxna exempelvis och insåg behovet av något liknande för yngre lyssnare. Så jag satte igång att spela in.

Tekniken fanns på skolan, Tobias behövde bara investera i en lite finare mikrofon. Sedan beslutade han sig för att ha med minst en berättelse i varje avsnitt. Tanken var att den skulle gå att hitta i en bok på skolbiblioteken i Trollhättan, där han arbetar.

– På så sätt kan podden verka läsfrämjande. Och det har funkat, eleverna kommer faktiskt in och lånar böcker eftersom de har hört delar ur dem i podden.

– Podcasten har sedan fått spridning och numera är det inte bara mina elever som lyssnar, utan skräckälskare i alla åldrar från olika delar av Sverige.

Du arbetar även framgångsrikt med digitala verktyg i din läsundervisning, något du prisades för i år. Berätta, hur fungerar det?

– Efter tio år som skolbibliotekarie har jag utvecklat en metod där jag tar mycket hjälp av klassrummets interaktiva whiteboard under boksamtalen. Med hjälp av Smartboarden kan jag projicera bokens text och bilder så att eleverna har möjlighet att följa med när jag läser. I textsamtalet efteråt jobbar jag med gamification och gör enklare spel kopplade till det vi läst. Eleverna måste diskutera texten utifrån olika aspekter för att klara uppdraget på Smartboarden. På detta sätt blir även elever som annars inte skulle valt att delta i textsamtalet engagerade.

– Man kan kanske tro att något så traditionellt som en pappersbok är svår att kombinera med digitala verktyg, men så är det inte alls. Tvärtom! Det fungerar fantastiskt bra.

Genom skräck. Tobias Gard från Trollhättan har upptäckt ett effektivt sätt att sprida läslust.

Foto: Christine Karlsson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X