Han satte allt på spel och skapade sin värld

I fredags hade Max Payne biopremiär. Linus Blomberg hoppas att även ett av hans datorspel en dag ska bli film. Här berättar han om skapandet av ett av Sveriges största företag inom datorspel.

Under strecket
Publicerad
Linus Blombergs datorspelutvecklingsföretags specialitet är att göra enormt detaljrika spel som sträcker sig över stora ytor. 32 gånger 32 kilometer är spelplanen. Till höger spelet Just Cause som sålt över en miljon exemplar.

Linus Blombergs datorspelutvecklingsföretags specialitet är att göra enormt detaljrika spel som sträcker sig över stora ytor. 32 gånger 32 kilometer är spelplanen. Till höger spelet Just Cause som sålt över en miljon exemplar.

Foto: KATARINA JOHNSON
Annons

I somras gick han igenom sin legosamling och rengjorde den. Många fyllda badkar blev det. Inte förrän i slutet av tonåren la han av att bygga, erkänner han en smula ovilligt.

–Jag har alltid velat skapa världar. Förut gjorde jag det med lego, jag har väl en 20–30 kilo. Nu har jag 160 anställda till min hjälp och kanske 100 miljoner kronor i utvecklingsbudget för ett spel, säger Linus Blomberg i sitt företags lokaler på Södermalm i Stockholm.

Annons
Annons
Annons