Olivier Rousteing är chefsdesigner för Balmain. Den 5 november släpps hans samarbete med H&M.
Olivier Rousteing är chefsdesigner för Balmain. Den 5 november släpps hans samarbete med H&M. Foto: Pressbild.
Perfect Guide

"Kändisar är viktigare än journalister"

Familjen Kardashians kitschälskande favoritdesigner släpper kollektion för H&M. SvD Perfect Guide fick den enda svenska intervjun med Balmains Olivier Rousteing.

I en källare på Wall Street är shoppinghysterin total. Supermodellen Alessandra Ambrosio byter om bakom en klädställning samtidigt som en girig modejournalist rafsar åt sig alla accessoarer på ett bord för att med stor sannolikhet sälja bijouterierna dyrt på Ebay några timmar senare.

Annons

Samarbetskollektionen mellan H&M och det franska modehuset Balmain har precis visats och i vanlig ordning kan en väl utvald skara från den internationella modescenen shoppa alla plagg och accessoarer två veckor innan massan. Kön till kassorna är över en timme lång och mitt i all hysteri minglar huvudpersonen, designern Olivier Rousteing, runt och tar selfies med alla som vill. Han har precis tagit ett stort steg framåt i sin karriär och dessutom fått H&M att betala för ett överraskningsuppträdande med favoritbandet Backstreet Boys.

Olivier Rousteing är en av de yngsta kreativa cheferna i modebranschen.

Olivier Rousteing är en av de yngsta kreativa cheferna i modebranschen. Han har nyss fyllt 30, men fick jobbet på modehuset Balmain fyra år tidigare efter att den dåvarande designern Christophe Decarnin, som fick folk att köpa slitna t-shirts för över 13 000 kronor, fått ett nervöst sammanbrott.

I september 2011 presenterade Olivier sin första kollektion, som inspirerats av Las Vegas och kostymören Nudie Cohns strassprydda scenkostymer som bland annat synts på Cher och Elvis. Kollektionen var inte alls i samklang med den ängsliga minimalismen som då dominerade modet, men helt i linje med en samtid där familjen Kardashian styr populärkulturen och en bild på Instagram kan säga mer än tusen ord i New York Times.
– Det finns inget ärligare sätt att kommunicera på än Instagram. Instagram gör mig jordnära. Jag läser alla kommentarer, även från de som hatar mig. Det är så jag får feedback på min design, säger Olivier till SPG.

Balmain har blivit ett populärkulturellt fenomen som letat sig in i låtar med hiphopartister som Nicki Minaj och fått en fanskara kallad Balmainarmy.

Olivier, med sina 1,4 miljoner följare, är inte den designer som har flest följare, men utan tvekan den mest personlige. Sängbilder utan kläder är inget ovanligt, inte heller bilder när han har på sig ansiktsmask eller festar med vänner vid någon lyxig pool.

Även om hans sätt att kommunicera inte överensstämmer med bilden av ett franskt modehus från 1945 verkar strategin fungera – i London har en butik precis öppnats upp, senare i vinter är det dags för New York och det finns planer på outlets i såväl Los Angeles som Dubai. Dessutom har Balmain blivit ett populärkulturellt fenomen som letat sig in i låtar med hiphopartister som Nicki Minaj och fått en fanskara kallad Balmainarmy.

Olivier Rousteing tillsammans med modellerna som visade upp den nya Balmainkollektionen för H&M.
Olivier Rousteing tillsammans med modellerna som visade upp den nya Balmainkollektionen för H&M. Foto: Pressbild.

**Olivier Rousteings vänskap **med familjen Kardashian, som bär hans kläder och är med i hans kampanjer, har gjort honom till en kändis även utanför modescenen.

– Det här jobbet är inte bara professionellt, det är också personligt. Man blir en så känd person att man inte kan leva samma liv längre.

Man blir en så känd person att man inte kan leva samma liv längre.

Oliviers signum är plutmunnen och under intervjun använder han sin mun som en gimmick när det är paus mellan frågorna. Det ser ut som om han gjort samma ingrepp som Kim Kardashian och det är svårt att slita blicken från det manipulerade ansiktet.

Olivier är charmig och öppen och till skillnad från andra designers berättar han ohämmat om pinsamma stilperioder som när han testade afrohår och bar cowboyboots och utsvängda jeans. Dessutom har han varit gogo-dansare och under ett av sina första modejobb, hos Roberto Cavalli, dansade han kalsongklädd på en plastpelare till halv fem på morgonen för att tjäna extra pengar. Olivier säger att det som präglat honom mest som människa är att han som spädbarn lämnades på ett barnhem och att han inte vet något om sin biologiska mamma.
– Det har gjort mig mindre rädd än andra människor. Jag tror på mig själv och vet att det finns betydligt värre saker än en dålig recension.

Kardashiansystern Kendall Jenner iklädd den nya samarbetskollektionen, flankerad av två modellkollegor.
Kardashiansystern Kendall Jenner iklädd den nya samarbetskollektionen, flankerad av två modellkollegor. Foto: Pressbild.

**Enligt Olivier är kändisar ** viktigare än journalister. Även om hans maximalistiska estetik ser ut att vara hämtad från en Jackie Collins-roman från 80-talet är den väldigt mycket 2015. Modet handlar inte längre om att vara återhållsam även om många journalister fortsatt att favorisera den estetiken. Det är istället kitsch med hög igenkänningsfaktor som blivit populärt. Framförallt handlar mode just nu om att ha kul och Olivier, vars liv framstår som en enda stor fest, är en av få designers som har råd att stöta sig med journalister.

Samarbetskollektionen för H&M är likt många andra en favoriter-från-förr-kollektion med modeskapares signaturplagg, men i budgetform. Den är gjord för fansen som inte har råd med broderade klänningar för månadslöner, men är också ett tidsdokument för Olivier som flera gånger under intervjun säger att det är viktigt för honom att komma ihåg den här dagen. Flera av modellerna i kampanjen är hans privata vänner, Kendall Jenner från Kardashianfamiljen bär exempelvis hans personliga favoritplagg.
– Jag älskar den dubbelknäppta jackan med pärlorna eftersom den är från min första kollektion. Det var fyra och ett halvt år sedan. Den påminner mig om när jag var ung och en bebis i modebranschen. När jag gick på catwalken då visste jag inte vad som skulle hända i mitt liv.

Olivier framhåller att livet före kändisskapet inte är avlägset och berättar bland annat att han själv köat för att få tag på plagg från andra samarbetskollektioner. Han jobbade själv med Cavallis kollektion för H&M, men kontaktade ingen av sina designerkollegor för att be om råd när han fick erbjudandet om att bli deras gästdesigner. Det är istället Instagramföljare och mamma Kardashian, Kris Jenner, som enligt obekräftade källor är hans rådgivare.
– Från äldre människor kan du få erfarenhet och lära dig vad som är bra och dåligt. Men från äldre människor kan du också få en inskränkthet. De är inte en del av den här världen. De har en vision som är från en tid som jag inte ens känner till.

Oliver visar inga tecken på ängslighet. Vill han ha daterade Backstreet Boys som uppträdande och servera Happy Meals på sitt livs viktigaste modevisning gör han det. Branschens yngsta stjärna vet nämligen att han själv kommer ha kul, men också att kitsch får maximal spridning i sociala medier.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Följ SvD Perfect Guide på Facebook!

Till Toppen