Annons

Han har byggt upp ett luftmadrassimperium

Vinnande koncept Airbnb har skapat en miljardindustri genom att låta användare hyra ut sina rum och lägenheter på nätet. SvD Näringsliv mötte bolagets grundare Joe Gebbia under hans Sverigebesök.

Publicerad
Joe Gebbia, Airbnb-grundare.
Joe Gebbia, Airbnb-grundare. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Historien bakom Airbnb har alla de ingredienser som hör till en spännande entreprenörsstory. Två kämpande kreatörer med hål i plånboken, en hög med obetalda räkningar och tre luftmadrasser.

Brian Chesky och Joe Gebbia började 2007 hyra ut sovplatser i sitt eget vardagsrum i San Francisco. I dag, fyra år senare, finns deras företag Airbnb representerat i 19 000 städer i nästan 200 länder, och anses vara ett av de hetaste internetbolagen just nu.

– Det var först 2009, då vår sajt lanserades i New York, som jag förstod hur stor sajten faktiskt skulle bli, säger Airbnb-grundaren Joe Gebbia.

Annons

Tillsammans med bolagets marknadschef för tillväxtmarknader, Christopher Lukezic, är han på flygande besök i Stockholm, som enligt honom själv är en av de snabbast växande marknaderna för Airbnb. Förra året bokades hela 13 000 gästnätter i Sverige, en ökning med mer än 900 procent jämfört med 2010. Själva huserar kollegorna i en Airbnb-lägenhet på Södermalm och pratar lyriskt om utsikten över Mälaren och Arne Jacobsen-stolar.

Med Airbnb tar man som turist via nätet kontakt direkt med privatpersoner runt om i världen som är villiga att hyra ut antingen en sovplats eller en hel lägenhet. Priserna sätts av lägenhetsinnehavarna själva, och är oftast betydligt mer förmånliga än de för en hotellvistelse. Framför allt är dock Airbnb en guldgruva för de resenärer som gärna söker sig utanför de klassiska turiststråken på semestern.

Att Airbnb blivit ett vinnande koncept råder det ingen tvekan om. Representanter från hotellindustrin är dock mindre begeistrade, och menar att sajten tävlar om turisterna på ojämlika villkor då privata uthyrningar inte omfattas av hotellmomsen.

– Turistindustrin kommer helt enkelt tvingas förändra sig och erbjuda de lokala och unika upplevelser som resenärerna efterfrågar, säger Christopher Lukezic.

MER LÄSNING
Svenska datorspel mot ny rekordnivå.

Själva vill Airbnb växa både geografiskt och genom att utveckla sitt utbud, bland annat vill man öka andelen längre uthyrningar.

– Vi började med uthyrning per natt, sedan blev det veckovis. I dag hyr många ut sin lägenhet via oss på månadsbasis. Att rikta in oss mot affärsresenärer är ett av sätten vi vill växa på, säger Joe Gebbia.

Antalet uthyrningar via sajten ökar varje dag och Airbnbs långsiktiga strategi är att växa organiskt. När tillfället dyker upp är man dock inte främmande för att göra förvärv.

Tidigare i våras köpte Airbnb till exempel den brittiska hyrsajten Crashpadder.

– Vi tittade på vår strategi inför OS 2012 och insåg att våra användares efterfrågan på boende i London under perioden överskred tillgången. Därför var vi tvungna att växa, säger Joe Gebbia.

En bra idé kommer sällan ensam, och Airbnb har fått en hel del efterföljare på uthyrningsmarknaden. Två exempel är den tyska ”klonen” Accoleo, som Airbnb köpte i juli 2011, samt Wimdu, där bland annat svenska Kinnevik äger en andel
via sitt portföljbolag Rocket Internet. Något som Kinnevik fått kritik för, men som
bolaget försvarade på sin stämma.

När SvD Näringsliv frågar hur Gebbia ställer sig till ett förvärv av Wimdu vill han inte säga varken ja eller nej, utan upprepar bara vad han sagt tidigare, att Airbnb inte är främmande för förvärv om omständigheterna är de rätta.

Var befinner sig Airbnb om tio år?

– Marknaden för vad vi gör är gigantisk. Vi har börjat nosa på något som alla på planeten vet hur man gör och det är att dela med sig. Vi började med bostäder och om tio år kan man tänka sig att vi utökat vår verksamhet till uthyrning av andra saker som kan delas människor emellan.

Annons
Annons

Joe Gebbia, Airbnb-grundare.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons