Annons

Stefan Otto, ”No ragrets”Han demaskerar den kaxiga manligheten

Stefan Otto, ”Breathing”, 2018, videostillbild.
Stefan Otto, ”Breathing”, 2018, videostillbild. Foto: Stene Projects

Stefan Otto tittar bakom masken på den stereotypa manligheten i sin konst. Med subtila blinkningar till filmer av Stanley Kubrick, där machomän på olika vis spårar ut, påminner oss de olika lagren i Ottos bilder om att ingenting, inte ens stöddiga alfahannar, är entydigt.

Publicerad

”No ragrets” kallar Stefan Otto sin senaste utställning på Stene projects. ”Ragrets” är en medveten felstavning av ”regrets” och säger ungefär att jag ångrar ingenting, inte ens en felstavning. Det är en attityd som knappast präglar Ottos konstnärskap. Han är snarare en konstnär som gjort den undersökande tveksamheten till ett av sina signum, vare sig det gäller skickligt manipulerade videor eller komplexa berättelser om morfadern som var soldat i den tyska armén under andra världskriget. Ingenting är någonsin entydigt eller självsäkert.

Så varför denna attitydförändring? Det räcker med att titta på de små pungpåsarna i naturtrogen silikon eller pungkulorna med stöddiga inskrifter för att inse att Stefan Otto är ute efter själva kaxigheten, den stereotypa manligheten. Har du kulor nog att vara en man? ”I’m with stupid” säger en målning med en pil som pekar åt sidan. Jag äger.

Stefan Otto, ”No ragrets”, 2019, silikon, tatueringsbläck.

Foto: Stene Projects Bild 1 av 3

Stefan Otto, ”Horned god”, 2019, pigmenttryck.

Foto: Stene Projects Bild 2 av 3

Stefan Otto, ”Screamer”, 2018, pigmenttryck.

Foto: Stene Projects Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons